Als de wereldberoemde blokfluitist Frans Brüggen (1934-2014) in 1981 zijn eigen Orkest van de Achttiende Eeuw opricht, is hij allesbehalve een echte dirigent. Maar hij zal wel moeten: hij wil zijn muzikale horizon verbreden met meesterwerken die grote componisten uit de achttiende en negentiende eeuw niet of te weinig voor zijn instrument schreven. En hij wil ze met zijn orkestleden uitvoeren zoals de componisten ze bedoeld hebben, op instrumenten uit hun tijd of kopieën daarvan.
Zijn ommezwaai wordt een enorm succes. Met zijn orkest bereist Brüggen alle continenten. Een reeks cd-opnamen documenteert zijn transformatie van glamoureuze solist tot grootmeester op de bok, bewonderd door prominenten van Luciano Berio tot Simon Rattle. Toporkesten van Parijs tot Chicago nodigen hem voor gastdirecties uit, dirigenten van statuur wonen gefascineerd zijn repetities bij. Tot zijn dood zal Brüggen als vertolker van Bach en Rameau, Haydn, Mozart en Beethoven, Schubert en Mendelssohn een uniek en onvergetelijk stempel drukken op het Nederlandse en internationale muziekleven.
Bas van Putten (1965) is schrijver en musicoloog, en de biograaf van de componisten Hans Kox en Peter Schat. Hij publiceert regelmatig in De Groene Amsterdammer en NRC.
Over Alles moest anders. Biografie van Peter Schat:
‘Voortreffelijk gedocumenteerd toont Van Puttens boek het begin van de moderne muziek in Nederland.’
NRC ●●●●
‘Een uitvoerig gedocumenteerd en zeer secuur gereconstrueerd levensverhaal.’
Christiaan Weijts, De Groene Amsterdammer
‘Van Putten heeft een klein wonder verricht door zo helder, bevlogen, kritisch, meeslepend, vol twijfel en spannend over deze bakkerszoon uit Utrecht te schrijven.’
Trouw