Kwaliteit van toetsing onder de loep

Handvatten om de kwaliteit van toetsing in het hoger onderwijs te analyseren, verbeteren en borgen

Voorzijde
27,70
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 26,32 i
+
Bestel
ISBN: 9789044132946
Uitgever: Maklu, Uitgever
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Dominique Sluijsmans Desirée Joosten-ten Brinke Tamara van Schilt-Mol
Druk: 1
Pagina's: 222
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2015
Vervanger van: 9789044132403
Categorie: Voor de HBO-docent
NUR: Onderwijskunde

Kwaliteit van toetsing is een actueel en relevant onderwerp in het hoger onderwijs. De eisen die aan deze kwaliteit worden gesteld zijn terecht hoog: toetsing moet immers leiden tot zorgvuldige beslissingen over studenten. Het is echter een complexe taak voor opleidingen om deze toetskwaliteit te garanderen. Dit betekent dat de kwaliteit van de gebruikte toetsen, het toetsprogramma, het toetsbeleid, de toetsorganisatie en de toetsdeskundigheid van betrokkenen bij toetsing op orde moet zijn. Het boek heeft tot doel opleidingen in het hoger onderwijs handvatten te bieden om te werken aan de kwaliteit van toetsing. Om dit te bereiken wordt in dit boek op een onderbouwde en praktische wijze invulling gegeven aan het begrip toetskwaliteit. In dit boek wordt aangegeven wat hieronder wordt verstaan en hoe een opleiding dit kan vormgeven. Tegelijk wordt de methodiek De Toetsing Getoetst gepresenteerd. Met deze methodiek kunnen opleidingen met een systematisch stappenplan aan de slag met het analyseren en verbeteren van de kwaliteit van de toetsing binnen de eigen opleiding.

Over de auteurs

Dominique Sluijsmans is lector Professioneel Beoordelen bij Zuyd Hogeschool.

Desirée Joosten-ten Brinke is lector Kwaliteit van toetsen en beoordelen bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT) en hoofddocent bij de Open Universiteit.

Tamara van Schilt-Mol is associate lector Toetsen en Beoordelen bij het kenniscentrum Kwaliteit van Leren van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.