Dit leerboek geeft studenten verpleegkunde (Bachelor of Nursing), verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten de kennis die nodig is om kwetsbare ouderen persoonsgerichte geïntegreerde preventie, behandeling en zorg te bieden. Zowel in de wijkverpleging, het ziekenhuis, de GGZ-instelling, als in het verpleeghuis en andere voorzieningen voor de oudere mens Gezondheidszorg voor (kwetsbare) ouderen is complex en individueel bepaald met nauwelijks standaardoplossingen. Verpleegkundigen spelen hierin een cruciale rol. Uit onderzoek blijkt dat er op dit gebied veel handelingsverlegenheid en kennistekort is. Met het doel daar een forse impuls ter verbetering aan te geven is dit boek geschreven en nu geactualiseerd.
Het boek beschrijft specifiek voor ouderen geschikte methodieken voor klinisch redeneren en is gebaseerd op de meest recente ‘body of knowledge’ en de ICF-systematiek. Deel 1 van het boek behandelt de essentiële uitgangsprincipes van en de visie achter klinisch redeneren bij ouderen. Deel 2, 3 en 4 gaan in op respectievelijk specifieke somatische, psychische en sociale gezondheidsthema’s, waaronder de geriatrische syndromen zoals mobiliteit, dementie, depressie en eenzaamheid. Steeds is er aandacht voor de gerontologische en geriatrische aspecten en het belang van integraal samenwerken met andere disciplines.