NLD Theorie en aanpak in het basisonderwijs

Voorzijde
Achterzijde
52,95
Levertijd: 3 werkdagen
+
Bestel
ISBN: 9789031348916
Uitgever: Springer
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: A. Serlier-van den Bergh
Druk: 1
Pagina's: 99
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2006
NUR: Opvoeding van kinderen en jongeren

NLD is de Engelse afkorting van Non–verbal Learning Disabilities, in het Nederlands 'non–verbale leerstoornissen'. Kinderen met NLD kunnen informatie beter verwerken wanneer ze die horen dan wanneer ze die moeten zien of voelen. Vijf procent van de kinderen in het basisonderwijs heeft NLD.

NLD op school

Op school uit NLD zich vaak in specifieke leerproblemen: een onverklaarbaar verschil tussen goede prestaties bij technisch lezen en spellen en steeds slechtere prestaties bij rekenen en begrijpend lezen. In de dagelijkse praktijk vallen kinderen met NLD op doordat ze verbaal sterk zijn. Ook zijn ze nogal eens onhandig, gaat het met vriendjes niet altijd goed en vermijden ze onbekende situaties.

Begeleiding

Om uitval te voorkomen is het belangrijk om kinderen met NLD vroeg te signaleren en te begeleiden. Kinderen met NLD hebben een hele eigen leerstijl: eerst het raatje, dan het plaatje. Leerkrachten kunnen in de klas rekenin g houden met hun specifieke manier van informatie verwerken.

Theorie en aanpak

In het eerste theoretische deel wordt de kenmerkende ontwikkeling beschreven. Het tweede praktische deel gaat over de begeleiding en de leermaterialen waarmee de tekorten kunnen worden aangepakt.