Onderzoekend handelen in de kinderopvang en het primair onderwijs

De reis van vertraging

Voorzijde
24,95
Leverbaar vanaf 25 februari 2026
Met 5% studentenkorting
voor 23,70 i
+
Bestel
ISBN: 9789024476039
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Ingrid Paalman-Dijkenga Elske Brouwer-Schudde Renske Tijhof Maaike Kenter
Druk: 1
Pagina's: 120
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2026
NUR: Onderwijs en opvoeding

Onderzoekend handelen in de kinderopvang en het primair onderwijs nodigt uit tot vertraging. Het boek is een reis waarin professionals uit de kinderopvang en het primair onderwijs leren om stil te staan, te luisteren, vragen te stellen en vanuit verwondering opnieuw te kijken naar hun dagelijks handelen. Onderzoekend handelen is hierbij geen doel op zich, maar een manier van werken die ruimte biedt voor groei, betekenis en verbinding.

Aan de hand van een roadmap nemen de auteurs de lezer mee in een proces van bewustwording en gezamenlijke reflectie. Met praktijkgerichte voorbeelden, verdiepende vragen en herkenbare situaties laten zij zien hoe onderzoekend handelen kan bijdragen aan professionals die vanuit verbinding met zichzelf en de ander met kinderen werken. Het boek biedt een toegankelijke structuur: in zeven hoofdstukken komen de zeven stappen van de roadmap aan bod: van het stilstaan en het verkennen van de eigen onderzoekende houding tot het toepassen van onderzoek in de praktijk, steeds met oog voor de mens achter de professional.

Onderzoekend handelen in de kinderopvang en het primair onderwijs is bedoeld voor (aankomende) pedagogisch professionals, leerkrachten, opleiders en leidinggevenden die willen werken aan duurzame kwaliteitsverbetering en betekenisvol leren leven. Het boek vormt ook een inspiratiebron voor teams die samen willen leren en veranderen.

Ingrid Paalman-Dijkenga, Elske Brouwer-Schudde, Renske Tijhof en Maaike Kenter delen een passie voor goed onderwijs en professioneel leren. Vanuit hun verschillende achtergronden – als docent, onderzoeker en opleider – nodigen zij uit tot nieuwsgierigheid, samenwerking en een onderzoekende houding die het verschil maakt voor kinderen.