In 1991 verscheen het Leerboek gesprekstherapie dat ‘een systematisch geheel moest
worden waarin alle belangrijke onderwerpen en opvattingen binnen de cliëntgerichte
oriëntatie zo volledig mogelijk en in hun onderlinge samenhang aan de orde zouden
moeten komen’. Tot op vandaag werd dit basiswerk veel gebruikt in het kader van
opleiding en verdere vorming. Sinds enkele jaren echter is er een behoefte gegroeid
aan een grondige herziening van het leerboek. De cliëntgericht-experiëntiële
therapieoriëntatie heeft immers een sterke evolutie doorgemaakt: er is een stroom
van publicaties op gang gekomen, de verschillende subrichtingen hebben zich verder
ontwikkeld en elkaar wederzijds bevrucht, en vanuit een veranderde maatschappelijkprofessionele
context zijn er nieuwe aandachtspunten op de voorgrond gekomen.
Tijd dus voor een actualisering en een vernieuwde synthese van het gedachtegoed.
Het boek biedt een gedegen kristallisatie van de body of knowledge van het cliëntgericht-
experiëntieel paradigma. Ongetwijfeld zal deze state of the art anno 2008
lange tijd bron van inspiratie zijn voor therapeuten in opleiding, voor ervaren therapeuten
die aan herbronning willen doen en voor andere collega’s bij wie het ‘helpende
gesprek’ deel uitmaakt van hun beroepsactiviteit.