Gevoel voor leren
Perspectieven op emotionele aspecten van leren en ontwikkelen
In het beroepsleven van docenten spelen emoties altijd een rol. Toch worden ze in de
onderwijspraktijk zelden benoemd en benut. Dit boek doorbreekt die stilte door
wetenschappelijke inzichten over emoties in leren en onderwijzen toegankelijk te maken
en te vertalen naar inspirerende voorbeelden voor de praktijk.
In Gevoel voor leren bieden 30 auteurs hun perspectief op emotionele aspecten
van leren en onderwijzen. Met een duidelijke oproep: geef emoties een volwaardige
plaats in leren en onderwijzen. De urgentie voor deze thematiek is groot. Thema’s zoals
mentaal welzijn van jongeren, polarisatie, flexibilisering van het hoger onderwijs en de
noodzaak van het opleiden van transitieprofessionals zetten de aandacht voor emoties in het
leren hoog op de agenda.
De auteurs sluiten aan bij een belangrijke wending in de onderwijswetenschappen: leren en
onderwijzen zijn niet louter cognitieve processen, maar complexe, holistische processen
waarin ook emoties, lichamelijkheid en sociale context cruciaal zijn. Cognitie is niet los te
koppelen van affectiviteit. Daarmee bieden zij een tegenwicht aan de nog steeds dominante
cognitief-psychologische benadering.
Het boek presenteert tal van voorbeelden en ontwerpaanwijzingen die docenten,
onderwijsontwikkelaars, onderwijskundig adviseurs en onderzoekers ondersteunen in het
vormgeven van onderwijs waarin emoties een betekenisvolle plek krijgen. Daarbij wordt
teruggegrepen op kernbegrippen als motivatie, aandacht, geheugen en waardenontwikkeling.