Gevoel voor leren

Perspectieven op emotionele aspecten van leren en ontwikkelen

Voorzijde
39,95
Leverbaar vanaf 28 april 2026
Met 5% studentenkorting
voor 37,95 i
+
Bestel
ISBN: 9789024472307
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Pamela den Heijer Ton Zondervan
Druk: 1
Pagina's: 380
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2026
NUR: Onderwijskunde

Gevoel voor leren

Perspectieven op emotionele aspecten van leren en ontwikkelen

In het beroepsleven van docenten spelen emoties altijd een rol. Toch worden ze in de

onderwijspraktijk zelden benoemd en benut. Dit boek doorbreekt die stilte door

wetenschappelijke inzichten over emoties in leren en onderwijzen toegankelijk te maken

en te vertalen naar inspirerende voorbeelden voor de praktijk.

In Gevoel voor leren bieden 30 auteurs hun perspectief op emotionele aspecten

van leren en onderwijzen. Met een duidelijke oproep: geef emoties een volwaardige

plaats in leren en onderwijzen. De urgentie voor deze thematiek is groot. Thema’s zoals

mentaal welzijn van jongeren, polarisatie, flexibilisering van het hoger onderwijs en de

noodzaak van het opleiden van transitieprofessionals zetten de aandacht voor emoties in het

leren hoog op de agenda.

De auteurs sluiten aan bij een belangrijke wending in de onderwijswetenschappen: leren en

onderwijzen zijn niet louter cognitieve processen, maar complexe, holistische processen

waarin ook emoties, lichamelijkheid en sociale context cruciaal zijn. Cognitie is niet los te

koppelen van affectiviteit. Daarmee bieden zij een tegenwicht aan de nog steeds dominante

cognitief-psychologische benadering.

Het boek presenteert tal van voorbeelden en ontwerpaanwijzingen die docenten,

onderwijsontwikkelaars, onderwijskundig adviseurs en onderzoekers ondersteunen in het

vormgeven van onderwijs waarin emoties een betekenisvolle plek krijgen. Daarbij wordt

teruggegrepen op kernbegrippen als motivatie, aandacht, geheugen en waardenontwikkeling.