In het voortgezet onderwijs is er veel belangstelling voor structurele, duurzame verbeteringen. De schoolloopbanen van leerlingen, de kwaliteit van het leren en de werkdruk voor leraren vragen daar om. Leren anders organiseren in het voortgezet onderwijs helpt om te voorkomen dat gewenste verbeteringen na enige tijd weer vervluchtigen. De organisatie van het onderwijs en van de school speelt een bepalende rol bij succesvol werken aan verbetering. Dit inzicht wordt in het boek geïllustreerd met allerlei voorbeelden van praktijken in vo-scholen die hun waarde hebben bewezen.
Tussen de literatuur over het voortgezet onderwijs neemt dit boek een unieke plaats in. De reden daarvoor is dat de organisatie van de school in al haar facetten op samenhangende wijze wordt besproken. Het biedt praktische inzichten om de eigen school door te lichten, en inspiratie om kansen voor anders organiseren en duurzame verbetering op te sporen.
Het boek is bedoeld voor schoolleiders, bestuurders, leraren met een leidende rol in hun school, en beleidsmedewerkers. Ook opleiders en studenten van opleidingen voor leraren en schoolleiders kunnen er hun voordeel mee doen, naast onderzoekers en adviseurs. Geïnteresseerden van buiten het onderwijs kunnen hun blikveld met dit boek verruimen, het laat zien wat er allemaal bij komt kijken om goed onderwijs te bieden.
Jeroen Imants heeft met veel vo-scholen samengewerkt door zijn onderzoek en door zijn praktische activiteiten als begeleider van leraren, bestuurder van samenwerkingsverbanden en opleidingsdocent. Daarbij stonden kansen voor structurele, duurzame verbetering centraal.