De gelukkige rekenklas aan het werk

Voorzijde
Inkijkexemplaar
32,75
Leverbaar vanaf 12 juni
Met 5% studentenkorting
voor 31,11 i
+
Bestel
ISBN: 9789024470167
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Marisca Milikowski
Druk: 1
Pagina's: 192
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2025
Vervanger van: 9789085066156
NUR: Onderwijs en opvoeding

Het gaat niet goed met het rekenonderwijs in Nederland. De leerlingen van nu komen van school met minder rekenkennis dan eerdere generaties. Deze daling van kennis en prestaties geldt ook voor taal. Lezen, schrijven en rekenen – het blijft maar achteruitgaan.

Er zijn ook lichtpuntjes. Overheden en particulieren nemen initiatieven om het neergaande tij te keren. Dit boek doet verslag van zulke hoopgevende initiatieven. Het is deels een vervolg op en deels een voortzetting van De gelukkige rekenklas uit 2008. Dat was een bundeling kritische besprekingen van het toen nog oppermachtige ‘realistische rekenen’. Dit nieuwe boek vertelt ook wat er nu voor goeds gebeurt. De auteurs dragen allen bij aan het doen ontstaan van meer en meer gelukkige en succesvolle rekenklassen.

De gelukkige rekenklas aan het werk is bedoeld voor allen die met rekenen, rekendidactiek en rekenmethodes te maken hebben: leerkrachten, onderwijspsychologen, politici, schoolbegeleidingsdiensten en, natuurlijk, ouders met schoolgaande kinderen.

Marisca Milikowski is als psycholoog verbonden aan de Rekencentrale, een praktijk voor rekenen en dyscalculie.

Tom Braams is onderwijspsycholoog en dyslexiespecialist.

Met bijdragen van Ron Aharoni, Hugo Bakker, Martin Bootsma, Ank van Campen, Jan van de Craats, Peter Langerak, Rob Milikowski, Eva Naaijkens, Marije van Oostendorp, Liesbeth van der Plas, Marcel Schmeier, Stephan Vermeire, Arjen de Vries, Sietske Walda en beide redacteuren.