Zelfregulerend leren voor de pabo

Voorzijde

Niet beschikbaar

ISBN: 9789024467006
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Petra Bunnik Pieternel Dijkstra
Druk: 1
Pagina's: 140
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2024
NUR: Didactiek

In het basisonderwijs is er groeiende aandacht voor het zelfregulerend leren door leerlingen. Zelfregulerend leren houdt in dat leerlingen eigenaar zijn en worden van hun eigen leerproces. Een leerling die zelfregulerend leert, weet hoe hij/zij kan leren en kan zichzelf daarvoor motiveren. Zelfregulerend leren gaat niet vanzelf. Leerlingen moeten daarbij geholpen worden, en dat is bij uitstek de taak van de leerkracht.

Zelfregulerend leren voor de pabo bevat alle kennis over de vijf domeinen van het zelfregulerend leren en de inzet van de gereedschapskist van leerstrategieën die aan deze domeinen gekoppeld zijn. Met deze kennis kun je leerlingen helpen om de gereedschapskist van leerstrategieën te ontdekken, erin rond te neuzen en deze effectief in te zetten.

De methode bestaat uit zes modules: inleiding in zelfregulerend leren; metacognitieve kennis; metacognitieve vaardigheden; cognitieve vaardigheden; organisatievaardigheden en motivatie.

Op het online platform Boom Academie vind je de theorie uit dit boek, afgewisseld met video’s, opdrachten en zelftoetsen. Dit helpt je om de kennis goed te verwerken en toe te passen. In het voortgangsoverzicht zie je je resultaten. Ga naar boomstudent.nl om jouw toegang te activeren.

Deze methode is bestemd voor pabostudenten die zich voorbereiden op het beroep van leerkracht basisonderwijs. Daarnaast is het bruikbaar voor bijscholing of professionalisering van leerkrachten in het basisonderwijs en voor hbo-studenten pedagogiek.

Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog. Ze werkt als psycholoog, relatietherapeut, trainer in de geestelijke gezondheidszorg, onderzoeker en auteur en heeft samen met Petra Bunnik Strategie voor Leren opgericht.

Petra Bunnik MSc. is meer dan twintig jaar werkzaam geweest in het basisonderwijs. Behalve docent is ze trainer, onderzoeker, auteur en coach. Als onderwijskundige begeleidt ze met Strategie voor Leren besturen, scholen en docenten op het gebied van leerstrategieën en meer- en hoogbegaafdheid. Haar missie is om leerstrategieën in het volledige onderwijsaanbod verweven te krijgen.