Van stoornis naar begrip en vertrouwen
De 5-gesprekkenmethode is een concrete werkwijze vanuit een lichtere kijk op gedrag van kinderen en jongeren. Monique Verburg, kinder- en jeugdpsychiater, ontwikkelde deze methode vanuit de behoefte om ‘lichter’ te werken met jongeren, los te komen van de labels (zoals ADHD en ASS) en selectiever om te gaan met medicatie. Het uitgangspunt is dat ieder kind en alle ouders in de kern heel zijn. Hoe groot de problemen ook zijn, er is altijd ruimte voor groei. Het belangrijkste is om gedrag niet te veroordelen of te labelen, maar het te zien als een logisch gegeven gezien de omstandigheden en als de realiteit van dit moment. Niet een stoornis is het uitgangspunt, maar een doorvoeld begrip van de situatie, gevolgd door praktische oplossingen die vertrouwen geven en perspectief bieden.
Toegankelijke methode
Van stoornis naar perspectief in vijf gesprekken is geschreven in heldere taal en onderbouwd met praktijkvoorbeelden. Daarmee is de methode bruikbaar voor iedereen die met kinderen en jongeren en hun ouders werkt, voor POH-GGZ, orthopedagogen, psychologen en kinder- en jeugdpsychiaters, docenten en beleidsmakers. Omdat het boek veel inzichten en praktische handvatten biedt, is het zeker ook goed leesbaar voor jongeren en ouders.
Monique Verburg is kinder- en jeugdpsychiater. Zij werkt in haar eigen praktijk Licht-r, kinder- en jeugdpsychiatrie.