Algemene economie voor het bedrijf / Druk 1

Macro-, meso- en micro-economie voor de onderneming

Voorzijde
Inkijkexemplaar
51,50
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 48,93 i
+
Bestel
ISBN: 9789024442805
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Hieronimus van Sassen
Druk: 1
Relevante opleidingen: Ondernemerschap & Retail Management
Pagina's: 400
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2022
Voorgeschreven bij o.a.: Haagse Hogeschool (HHS)
NUR: Bedrijfskunde algemeen

Dit product bestaat uit een boek inclusief website met hierop o.a. het online boek.

Economische kennis speelt een hoofdrol bij het opzetten en voortbestaan van iedere commerciële organisatie. De methode Algemene economie voor het bedrijf geeft een integraal beeld van het samenspel tussen economie in het groot, economie in de directe omgeving van het bedrijf en de economie in de onderneming zelf.

De samenhang die deze methode zo aanbrengt tussen de macro-, meso- en micro-economie, maakt dat studenten en professionals inzicht krijgen in de relevantie, impact en praktische toepasbaarheid van grotere economische vraagstukken in commerciële organisaties.

De methode is opgebouwd uit negen modules met elk een eigen thema als zoals conjunctuur, productie, internationale handel en ondernemingsfinanciering. In ieder thema wordt duidelijk op welke manier studenten en professionals grotere economische ontwikkelingen en actualiteiten kunnen vertalen naar het eigen bedrijf.

Het boek biedt bij elk thema een brontekst en begrippenlijst. Op de ondersteunende website www.algemeneeconomievoorhetbedrijf.nl staat bij ieder thema een verwerkingsopdracht aan de hand van een nieuwsbericht met opdrachten, een financiële opdracht in de vorm van een Excelbestand met daarin de belangrijkste financiële overzichten voor iedere onderneming, en een toepassingsopdracht. Ook PowerPoints en ingesproken instructiecolleges rondom de brontekst zijn via de website beschikbaar.

Het brontekstmateriaal en de drie bijbehorende opdrachten geven een maximaal beeld van de impact van de economie in de wereld, de directe economische omgeving en de eigen onderneming. Op deze manier vormt economie de basis voor uiteenlopende strategische, tactische en operationele beslissingen in het bedrijf. Economie is daarmee het stuurinstrument van de onderneming.

De negen thema’s kunnen integraal worden ingezet, maar werken elk ook op zich staand, bijvoorbeeld als ondersteuning voor projecten en bij het schrijven van het ondernemingsplan.

Het toegankelijke methodemateriaal is geschikt voor studenten uit alle leerjaren binnen het hoger beroepsonderwijs binnen het domein Business Administration en voor studenten op opleidingen met commerciële onderdelen, zoals Bedrijfskunde/MER, Bestuurskunde en Overheidsmanagement en Facility Management. Ook voor professionals binnen het midden- en kleinbedrijf is de methode geschikt.

Hieronimus van Sassen MBA is economiedocent aan De Haagse Hogeschool aan de faculteit Business, Finance & Marketing, onder andere bij de opleiding Ondernemerschap & Retail Management.