Oplossingsgericht werken in HRM / druk 1

een methodiek voor de professional

Voorzijde
37,50
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 35,63 i
+
Bestel
ISBN: 9789024418589
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Gwenda Schlundt Bodien
Druk: 1
Pagina's: 181
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2010
NUR: Personeel en organisatie

Het vak van HR-professionals vraagt om het snel inschatten van situaties en het kiezen van de juiste aanpak om doelen te bereiken. Met de oplossingsgerichte methode bereik je deze doelen op een snelle, effectieve en plezierige manier.

De oplossingsgerichte aanpak is een innovatieve veranderbenadering, die de kortste route naar het gewenste succes neemt. Bij oplossingsgericht werken gaat het erom problemen te onderkennen om vervolgens de gewenste situatie in levendige, positieve, concrete en resultaatgerichte taal te beschrijven en uit te vinden wat werkt om die gewenste toekomst te bereiken.

Oplossingsgericht werken in HRM werkt uit hoe professionals de oplossingsgerichte aanpak kunnen gebruiken bij adviseren, sturen, instrueren, werken met teams en in verandertrajecten. Het boek reikt ook aan hoe de oplossingsgerichte mindset benut kan worden in de inhoud van HRM, zoals in selectie, beoordeling, beloning en uitstroom. Het biedt veel praktische handvatten. Daarnaast worden zichtbare wetenschappelijke verschuivingen in de psychologie beschreven, die relevant zijn voor de ontwikkeling van de oplossingsgerichte mindset.

Het boek is bedoeld voor interne en externe HR-professionals.

Gwenda Schlundt Bodien is oplossingsgerichte coach, HR-adviseur, trainer en auteur. Zij heeft, onder andere samen met Coert Visser, meerdere boeken geschreven over oplossingsgericht werken.

Inleiding 11

Hoofdstuk I Wat is oplossingsgericht werken? 15

Een definitie van oplossingsgericht werken 15

De assumpties van de oplossingsgerichte aanpak 15

De oplossingsgerichte mindset 18

Enkele oplossingsgerichte interventies 19

Erkennen en normaliseren 19

Activeervragen 20

Probleemonderkenningsvragen 21

Positieve verwachtingenvraag en toekomstprojectievraag 21

De eerdere successenvraag en de positieve uitzonderingenvraag 21

De bruikbaarheidsvragen 21

Vier oplossingsgerichte competenties 22

Hoofdstuk 2 Oplossingsgericht adviseren 25

Oplossingsgericht intakegesprek 25

De nuttigheidsinterventies bij intakes 26

De gewenste situatie-interventies bij intakes 26

Bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties 27

Voorbeelddialoog: intakegesprek 28

Oplossingsgerichte helpinterventies 34

De wondervraag 34

De platformvraag en schaalvraag 35

De eerdere successenvraag 36

Andere schaalvragen 36

Zeven stappen van FORWARD 37

Dialoog: oplossingsgericht helpen 37

Eerst aansluiten, dan doorschakelen 54

Oplossingsgericht trainen: externe oplossingen 55

Bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties bij trainen 56

Autonomie en intrinsieke motivatie 58

Impliceren van fouten 60

Procesgericht complimenteren 61

Oplossingsgerichte interventies bij gestuurde cliënten 62

Dialoog: oplossingsgericht gesprek met gestuurde cliënt 62

Hoofdstuk 3 Oplossingsgericht sturen en instrueren 67

Wat gaat hier fout? 67

Oplossingsgericht sturen 70

De voorbereiding van een oplossingsgericht stuurgesprek 71

Stuurinterventies bij bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties 71

Dialoog: oplossingsgericht stuurgesprek 73

Follow-up bij sturen 78

Case: oplossingsgericht sturen op het Peter Stuyvesant College 80

Oplossingsgericht instrueren 81

Instrueren bij bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische

interacties 85

Hoofdstuk 4 Oplossingsgerichte teambegeleiding 87

Oplossingsgericht helpen in een team 87

Wat werkt in teambegeleiding? 88

Uitgangspunt 1: Individuele waardering, verbeterpunten

op teamniveau 88

Uitgangspunt 2: Veiligheid en ruimte 90

Uitgangspunt 3: Zie weerstand als samenwerking 91

Uitgangspunt 4: Mensen kiezen de constructieve weg zodra ze die zien 91

Uitgangspunt 5: Microprogressie is een begin van de verandering 92

Uitgangspunt 6: Het doel wordt bereikt tussen de sessies 92

Uitgangspunt 7: Actie werkt beter dan zelfreflectie 93

Uitgangspunt 8: Activering leidt tot betrokkenheid en verandering 93

Uitgangspunt 9: Heldere eigen voorwaarden en grenzen leiden tot betere dienstverlening 93

Uitgangspunt 10: Hanteer spelregels die in het hier en nu werken 94

Oplossingsgericht helpen en sturen in een team 95

VOM

Oplossingsgericht interveniëren bij conflicterende doelen 96

Case: programma van een HR-dag van een P&O-team in een

technisch bedrijf 99

Intake en doelbepaling met de leidinggevende 101

Intake en doelbepaling met het team 102

Tussen de eerste en de tweede sessie 105

De tweede sessie 105

Tussen de tweede en de derde sessie 107

De derde sessie 107

De vierde sessie 109

Oplossingsgerichte mediation 110

Reframen 109

Mutualiseren 110

Case: moving forward 111

Oplossingsgerichte intervisie 114

Oplossingsgericht vergaderen 116

Hoofdstuk 5 De oplossingsgerichte mindset in HRM 119

Oplossingsgerichte draaiknoppen in HRM 119

Refreshingly Hot! 121

Oplossingsgerichte draaiknoppen in selectie 124

Oplossingsgerichte draaiknoppen bij beoordelen en ontwikkelen 126

Oplossingsgerichte draaiknoppen in beloning 130

Oplossingsgerichte draaiknoppen in uitstroom 133

Case: oplossingsgerichte grondhouding bij ontslag 135

Hoofdstuk 6 Oplossingsgericht werken in je eigen HR-praktijk 139

Benutten van de oplossingsgerichte methode in je eigen HR-praktijk 139

Oplossingsgericht persoonlijk ontwikkelplan 140

Oplossingsgericht aan de slag met jouw team 141

Invullen 4SFC-model 143

Hoofdstuk 7 De oplossingsgerichte mindset in breder perspectief 145

Inductieve ontwikkeling in het Brief Family Therapy Center 145

Verschuivingen? 147

Een verschuiving van probleemdiagnose naar doelgerichtheid 148

Een verschuiving van expertmatige professionals naar cliënten die de expert zijn 150

Een verschuiving van ziek en negatief naar gezond en positief 152

Een verschuiving van persoonlijkheidskenmerken naar situationele

factoren 153

Grenzen aan de oplossingsgerichte benadering? 157

Praktische uitwerking: oplossingsgericht veranderplan 159

Case: shared service center 159

Praktische uitwerking: oplossingsgericht onderhandelen 167

Literatuurlijst 173

Over de auteur 181