De nieuwsfabriek / Druk 1

hoe media ons wereldbeeld vervormen

Voorzijde
Achterzijde
15,00
Vóór 16:30 uur besteld,
vandaag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 14,25 i
+
Bestel
ISBN: 9789023489016
Uitgever: De Bezige Bij
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Rob Wijnberg
Druk: 1
Relevante opleidingen: Journalistiek
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2013
Voorgeschreven bij o.a.: Christelijke Hogeschool Ede (CHE)
NUR: Literaire non-fictie algemeen

Journalistiek is verworden tot een ordinaire nieuwsfabriek, waar kijkcijfers, lezersaantallen, advertentie-inkomsten en winstgevendheid gelden als onbetwiste graadmeters voor succes. De bedoeling is om burgers permanent gebiologeerd te houden met spectaculaire, vermakelijke of anderszins aandachttrekkende berichten, niet om inzicht te kweken in de wereld om ons heen. Van genociden in Afghanistan tot de nieuwste haardracht van Gordon: alles wordt zonder enige maatstaf van publiek belang de ether ingeslingerd, als krachtvoer in een kippenhok vol doelloos zappende nieuwsconsumenten. Of iets belangrijk is doet er niet toe, als er maar over gepraat wordt.

In

De nieuwsfabriek
fileert Rob Wijnberg de mechanismen achter deze aandachtseconomie. Op karakteristieke wijze legt hij de ware aard van de moderne nieuwsvoorziening bloot. Hoe ze in de ban is geraakt van doelgroepdenkers en marketeers. Hoe ze dwingt tot instant-opinies en visieloze politiek. En bovenal: hoe ze burgers ontmoedigt om na te denken. Wie

De nieuwsfabriek
heeft gelezen, zal nooit meer achteloos het journaal bekijken of een krant openslaan.