Lesgeven kun je niet aan de hand van een checklist. Niet alles werkt bij iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context.
Maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen of ingrediënten zijn die impact hebben. In dit boek gaan pedagoog Pedro De Bruyckere, onderwijskundige Liese Missinne en hoogleraar onderwijswetenschappen Jeroen Janssen vanuit die gedachte op zoek naar methoden die écht kunnen werken, gebaseerd op veelvuldig onderzoek. Kortom, evidence-informed tools om het lesgeven in de klas én op school te versterken. Waarom? Alleen wetenschappelijk onderbouwde methoden die écht kunnen werken. Praktische vertaling van kwaliteitsvolle kennis, menselijk en bruikbaar. Brug tussen theorie en praktijk, voor leraren met weinig tijd. Aandacht voor zowel klas- als schoolniveau: lesgeven is gedeelde verantwoordelijkheid. Sluit naadloos aan op het eerder verschenen Bijna alles wat je moet over psychologie. Wat? Evidence-informed onderwijs Voorkennis Vakkennis van de docent Automatiseren Hoge verwachtingen Leren leren Evalueren en feedback Multimedia Differentiëren Collective teacher efficacy Klassenmanagement Voor wie? Leraren, schoolleiders, lerarenopleiders, leraren in opleiding, ouders