De docent als regisseur

rollenspel bij beroepstraining en reflectie

Voorzijde
Achterzijde

Niet beschikbaar

ISBN: 9789001823023
Uitgever: Noordhoff
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Gerard van der Laan
Druk: 1
Pagina's: 90
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2013
Categorie: Lerarenopleiding Onderwijsontwikkeling & -psychologie Persoonlijke & professionele ontwikkeling
NUR: Onderwijskunde

Docenten en trainers gebruiken vaak rollenspel om beroepservaringen binnen de muren van het klaslokaal te halen. Die ervaringen kan de docent bij trainingen zelf inbrengen, maar ook de studenten kunnen over hun stage-ervaringen reflecteren bij stagebegeleiding en supervisie.

De meerwaarde van het uitspelen boven het verbaal inbrengen van ervaringen ligt in het gebruik van non-verbale communicatie, de taal van de gevoelens. Het nabespreken en het inbrengen van theoretische inzichten bij de ervaringen gebeurt verbaal. De kracht van rollenspel ligt vervolgens in de mogelijkheid om meteen te experimenteren met het geleerde; doen, en niet alleen praten over.