Sociale Psychologie / Druk 2

Voorzijde
Achterzijde
Huidige versie niet beschikbaar:

Sociale Psychologie / Druk 2

ISBN: 9789001700843
Uitgever: Noordhoff
Auteur: Roos Vonk
Pagina's: 672

Hoe vormen mensen zich een indruk van anderen; wat is hierbij de rol van stereotypen en vooroordelen; wanneer verandert onze indruk van een persoon? Hoe en onder welke omstandigheden worden mensen be loed door overredende boodschappen, zoals reclame en voorlichting; wanneer denken mensen goed na over zo'n boodschap en wanneer niet; wat is het effect van een overredende boodschap als deze alleen oppervlakkig wordt verwerkt? Hoe wordt het zelfbeeld be loed door de sociale omgeving; hoe zorgen mensen dat ze een positief en realistisch beeld van zichzelf handhaven; hoe be loedt het zelfbeeld hun gedrag en hun waarneming van de omgeving? Welke factoren bepalen of mensen elkaar aardig vinden, een relatie met elkaar beginnen en deze handhaven? Hoe be loeden mensen elkaar in een groep; wanneer kiezen ze voor eigenbelang dan wel groepsbelang; welke factoren bepalen of mensen met elkaar samenwerken of juist in conflict raken, en wie de macht krijgt over wie? Wanneer helpen mensen elkaar en waarom, en wanneer doen ze elkaar kwaad?Al dit soort vragen wordt onderzocht binnen de sociale psychologie. In ieder hoofdstuk wordt een deelgebied behandeld - bijvoorbeeld zelfbeeld, indrukvorming, groepen, be loeding, beslissen, emoties. Elk hoofdstuk is geschreven door Nederlandse deskundigen op het desbetreffende onderzoeksgebied.Naast wetenschappelijke theorie wordt in elk hoofdstuk ruim aandacht besteed aan voorbeelden van prikkelende experimenten en aan situaties uit het dagelijks leven die de theorie illustreren en verhelderen. Het boek geeft daardoor niet alleen een up-to-date overzicht van wetenschappelijke inzichten, maar is ook prettig leesbaar, herkenbaar en toegankelijk.Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor eerstejaars studenten van hbo en universiteit. Het is ook geschikt voor iedereen die, beroepshalve of uit persoonlijke interesse, meer wil weten over hoe mensen in het dagelijks leven met elkaar omgaan.