Meten en meetkunde op de basisschool

Voorzijde
Inkijkexemplaar
42,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 40,80 i
Andere versies
+
Bestel
ISBN: 9789001297763
Uitgever: Noordhoff
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Annette Markusse Ans Veltman Frans van Galen
Druk: 1
Relevante opleidingen: PABO Level Up
Pagina's: 200
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2021
Voorgeschreven bij o.a.: Thomas More Hogeschool Hogeschool KPZ
NUR: Didactiek

- Meten en Meetkunde op de basisschool neemt het leren als actief proces als uitgangspunt;

- een helder alternatief voor de gangbare directe instructie, met veel ruimte voor leerlingen om zelf ideeën te ontwikkelen;

- sterke koppeling tussen de theorie en de praktijk van het lesgeven.

In het boek wordt besproken wat meten en meetkunde inhoudt en wat er op de basisschool aan de orde komt. In het boek worden eerst de algemene kenmerken van het meetonderwijs besproken en daarna de belangrijkste meetonderwerpen: lengte, oppervlakte, inhoud, tijd, gewicht, temperatuur en geld. Op de basisschool legt meetkunde de basis voor praktische vaardigheden als kaartlezen en het lezen van technische tekeningen, maar ook voor vaardigheden die leerlingen nodig hebben in andere vakken. Dit boek is na Rekenen met hele getallen op de basisschool en Rekenen met verhoudingen op de basisschool het derde en afsluitende deel van de serie voor de pabo over het reken-wiskundeonderwijs

Het boek heeft niet alleen aandacht voor de belangrijke meetonderwerpen, maar ook voor didactische aspecten zoals het stimuleren van nieuwsgierigheid bij kinderen. Meetonderwerpen steunen voor een groot deel op praktische activiteiten, het lesgeven hierin vraagt dus om andere vaardigheden en kennis bij de leraar. Het organiseren van zulke praktische activiteiten krijgt dan ook ruime aandacht in dit boek. In het boek wordt geschetst hoe meten en meetkunde een grote rol speelt in ons dagelijks leven. Ook in voorbeelden van activiteiten en bij het bespreken van opgaven uit methoden wordt deze praktische kant steeds benadrukt.

Dit boek is speciaal geschreven voor de pabo en is geschikt voor zowel de propedeutische fase als de hoofdfase.

Ans Veltman is sinds 1993 docent rekenen, wiskunde en didactiek aan de pabo. Sinds 2011 werkt ze op de Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs, in Utrecht. Daarnaast is zij conceptauteur van diverse reken-wiskundemethoden.

Frans van Galen werkt sinds 1980 als ontwerper van materialen voor het reken-wiskundeonderwijs, eerst als medeauteur van de methode Rekenen & Wiskunde en daarna als medewerker van de vakgroep OW&OC, later het Freudenthal Instituut. Hij ontwierp software voor onder andere rekenweb.nl en Maatwerk Rekenen en is vanaf het eerste jaar een van de ontwerpers van de Grote Rekendag. Van Galen werkte mee aan het Tal-project dat uitgangspunt was voor deze nieuwe serie boeken voor de pabo.

Annette Markusse is sinds 1993 docent rekenen, wiskunde en didactiek aan de pabo. Sinds 2000 werkt ze op de Hogeschool iPabo in Amsterdam. Daarnaast is zij coauteur van diverse educatieve uitgaven.