Hoe ga je om met kinderen op school – en met hun ouders?
Uitgebreid getoetst en direct toepasbaar in de praktijk;
stevige pedagogische basis zodat elk kind zich veilig en geaccepteerd voelt;
gericht op gezamenlijk handelen in het belang van het kind.
Hoe ga je om met kinderen op school – en met hun ouders? is een betrouwbaar kompas voor de leerkracht. Het richt zich op een succesvolle en positieve relatie met kinderen en ouders. Het boek biedt een solide pedagogische basis gericht op het welbevinden van elk kind en reikt effectieve strategieën aan voor het omgaan met ouders.
De volgende (deel)competenties en vaardigheden komen in het boek aan de orde: inzicht in het zelfbeeld, zicht op jezelf (reflectie), communicatievaardigheden, effectief omgaan met gedrags- en werkhoudingsproblemen en goed omgaan met ouders.
In deze herziene, achtste editie is hoofdstuk 10 compleet herschreven rondom een nieuw thema: Een veilige en ontspannen groep. Hoofdstuk 5 is deels herschreven, waarbij aan de begrippen zelfbeeld en attributies het begrip mindset is gekoppeld.
Doelgroep
Hoe ga je om met kinderen op school – en met hun ouders? is geschreven voor de pabo (zowel de propedeuse als de hoofdfase), maar ook voor mbo-opleidingen tot onderwijsassistent en pedagogisch medewerker. Het boek biedt daarnaast waardevolle informatie en handvatten voor leerkrachten die al werkzaam zijn in het basisonderwijs.
Digitale leeromgeving
Met dit boek krijgen docenten en studenten toegang tot de uitgebreide online omgeving van studiemeister. Als docent krijg je de beschikking over antwoorden bij de opdrachten. Studenten verdiepen hun kennis en verbeteren hun vaardigheden met o.a. theorie, slides, samenvattingen, hoofdstuktoetsen, een begrippentrainer, casussen, valkuilen en tips, les- en praktijkvragen. Zo zijn studenten goed voorbereid en kunnen docenten tijdens de lessen de verdieping opzoeken!
Over de auteurs
Gerda Woltjer heeft ruime ervaring in het onderwijs vanuit verschillende functies: als psycholoog, beleidsmedewerker bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en als inspecteur basisonderwijs. Daarnaast is zij bestuurslid van Stichting Stapsgewijs Onderwijs.
Harry Janssens is pedagoog en onderwijsadviseur met een eigen adviesbureau. Zijn specialisme is het stroomlijnen van de zorg op de basisschool op het gebied van gedrag, werkhouding en leerprestaties. Janssens is tevens ontwerper van het sociaal-emotioneel volgsysteem Op School en het kleutervolgsysteem BOSOS.