Actief en samenwerkend leren - 6e editie / Druk 6

54,95
Leverbaar vanaf 2 maart 2026
Met 5% studentenkorting
voor 52,20 i
+
Bestel
ISBN: 9789001196516
Uitgever: Noordhoff
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Michel van Ast Lambrecht Spijkerboer Otto de Loor
Druk: 6
Pagina's: 307
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2026
Vervanger van: 9789001299231
NUR: Didactiek

Actief en samenwerkend leren

Toegankelijke theorie, voorzien van veel praktijkvoorbeelden;

volop concrete suggesties voor de rol van de docent;

beschikbaar als digitale module binnen studiemeister.

Leren en lesgeven draaien idealiter om wendbaar gebruik van kennis en vaardigheden. Actief en samenwerkend leren – een samenvoeging van Samenwerkend leren en Actief leren – helpt (toekomstige) docenten om samenwerkend leren, werken met betekenisvolle leertaken en zelfstandig werken en leren onderbouwd in de praktijk toe te passen. Daarbij is aandacht voor de sterke én zwakke kanten van samenwerken, de succesfactoren en de klassenorganisatie rond samenwerkend leren.

Met talrijke voorbeelden, praktische handreikingen en optionele samenwerkingsstructuren laat Actief en samenwerkend leren zien hoe docenten en leerlingen samen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor het leerproces.

In deze nieuwe editie wordt expliciet aandacht besteed aan activerende didactiek. Niet alleen door nieuwe werkvormen toe te voegen, maar ook door te focussen op motivatie, eigenaarschap en het werken met grotere, betekenisvolle taken. Daarnaast is een herkenbare structuur aangebracht die aansluit bij het eerste deel van deze serie: Effectief leren.

Doelgroep

Actief en samenwerkend leren is geschreven voor de propedeuse en hoofdfase van de diverse lerarenopleidingen. Het boek is bovendien zeer geschikt voor zelfstudie.

Digitale leeromgeving

Met dit boek krijgen docenten en studenten toegang tot de uitgebreide online omgeving van studiemeister. Als docent krijg je de beschikking over een breed aanbod aan collegematerialen, zoals samenvattingen, toetsvragen en docentenslides. Studenten verdiepen hun kennis en verbeteren hun vaardigheden met o.a. theorie, slides, samenvattingen en hoofdstuktoetsen. Zo zijn studenten goed voorbereid en kunnen docenten tijdens de lessen de verdieping opzoeken!

Over de auteurs

Michel van Ast begon zijn loopbaan als docent en educatief auteur/redacteur en werkt nu als trainer en coach. Vanuit OnderwijsArena geeft hij lezingen en workshops, adviseert onderwijsinstellingen en begeleidt docenten. Hij schreef diverse titels, waaronder Effectief leren. De docent als regisseur (Noordhoff, 2024).

Lambrecht Spijkerboer werkte twaalf jaar als docent wis- en natuurkunde en is sinds 1984 lerarenopleider. Met ruime ervaring als trainer en adviseur bij APS is hij gespecialiseerd in thema’s als vaardigheidsdidactiek, samenwerkend leren, differentiatie, formatief handelen en toetsing. Als zelfstandig trainer/coach werkt hij in het VO met schoolleiders en docenten. Hij schreef diverse titels, waaronder Effectief leren. De docent als regisseur (Noordhoff, 2024).