Resultaten (3)
morgen verzonden
Faalangst
In de klas
2025 || Paperback || Anton Horeweg || Lannoo Campus
Faalangst kan een grote invloed hebben op het leren en welzijn van kinderen. Wanneer kinderen bang zijn om te falen, gaan ze minder uitdagingen aan en dat kan hun schoolprestaties en zelfvertrouwen aantasten. Een ondersteunende leeromgeving helpt hen om met prestatiedruk om te gaan en stap voor stap meer veerkracht op te bouwen. Faalangst in de klas verkent de verschillende vormen van faalangst en hoe die het functioneren van leerlingen beïnvloeden. Het helpt leerkrachten en begeleiders de s...
Traumasensitief werken met het jonge kind
Een veilige omgeving voor peuters en kleuters in opvang en onderwijs
2025 || Paperback || Anton Horeweg || Lannoo Campus
Kinderen maken vaak op jonge leeftijd ingrijpende gebeurtenissen mee (ACE's), die soms leiden tot trauma. Uit onderzoek blijkt dat de impact bij jonge kinderen nóg groter is en dat ACE's hier zelfs vaker voorkomen dan bij oudere kinderen. Voor leraren zijn deze ervaringen vaak onzichtbaar, maar ze hebben een grote invloed op de sociale en emotionele ontwikkeling, het gedrag en de leerprestaties. Begrip en passende ondersteuning zijn daarom essentieel. Hoe je deze kinderen ondersteunt door jo...
morgen verzonden
De traumasensitieve school
Anders kijken naar gedrag
2024 || Paperback || Anton Horeweg || Lannoo Campus || met inkijkexemplaar
In onze scholen lopen veel meer kinderen met een traumatische ervaring rond dan we dachten, in elke klas gemiddeld één. Een ongeluk, vechtscheiding, het verlies van een ouder, emotionele of fysieke verwaarlozing of mishandeling: als kinderen een ingrijpende gebeurtenis meemaken, kan dat tot trauma leiden. Met kennis van zaken en grote empathie schetst de auteur het gedrag van kinderen die aan mishandeling blootstaan en hoe gemakkelijk je als leraar hun gedrag verkeerd kunt inter...