Zoekfilters
Geen verdere filters gevondenBouwkunst, architectuur (3)
maandag verzonden
OASE 107
De tekening in landschapsontwerp en stedenbouw
2020 || Paperback || Bart Decroos e.a. || nai010 uitgevers publishers
In de afgelopen decennia heeft het tekenen in de context van landschapsontwerp en stedenbouw een aantal transformaties ondergaan. Recente ontwikkelingen in de theorie en de praktijk hebben het onderscheid tussen beiden doen vervagen. De twee disciplines worden niet langer beschouwd als bouwen – of tuinieren – ‘op grotere schaal’, vooral in de context van kwesties als woningbouw, landinrichting en uiterlijk vertoon. Tegenwoordig spelen de ecologie en de energietransitie of ‘metaboleâ...
maandag verzonden
OASE 104
De stedelijke huishoudpraktijk van het metabolisme / The Urban Household Practice of Metabolism
2019 || Paperback || David Peleman e.a. || nai010 uitgevers publishers
For English see below
Metabolisme, of stofwisseling, staat voor het omzetten van de ene vorm van materie in een andere. Binnen de stedenbouw en architectuur is er vooral veel aandacht voor het in kaart brengen en beheersen van de stofstromen die door de industrialisering ernstig ontregeld werden. Oase 104 verkent de context van de plaatsen waar stofwisseling zich voltrok.
Publieke wasplaatsen, gemeenschappelijke broodovens en het stedelijk slachthuis zijn voorbeelden van plaatsen van stofwiss...
maandag verzonden
OASE 98 Het narratief en het stedelijk landschap / OASE 98 Narrating Urban Landscapes OASE
2017 || Paperback || Klaske Havik e.a. || nai010 uitgevers publishers
OASE 98 onderzoekt de historische basis van het concept van het narratief bij het lezen en het ontwerpen van het stedelijk landschap, op zoek naar de relevantie van narratieve methoden in de hedendaagse praktijk.
Dit nummer presenteert een nieuwe invalshoek op het werk van (landschaps)-architecten en stedenbouwkundigen van de jaren 1960 en 1970 (Edmund Bacon, Kevin Lynch en Jacques Simon) en vandaag (Günther Vogt, Anke Schmidt en Bas Smets) en belicht recente experimenten in de academische w...