Zoekfilters
Resultaten (13)
morgen verzonden
Leergesprekken in een notendop
2021 || Paperback || Martine Creemers e.a. || OMJS BV, Uitgeverij
Niet praten óver de leerling, maar mét de leerling: samen op zoek gaan naar ‘wat kan ik al, wat kan ik nog leren, wat wil ik nog leren en hoe ga ik dat doen?’
Het lijkt vaak heel gemakkelijk om in gesprek te gaan met leerlingen, maar bij een goed leergesprek spelen meerdere factoren een rol. Denk bijvoorbeeld aan de relatie met de leerling en ouders, het pedagogisch handelen van de leraar en de gesprekstechnieken die ingezet kunnen worden ten aanzien van het doel van het gesprek.
Naas...
morgen verzonden
Zelfregulatie in een notendop
2021 || Paperback || Kim Gerats e.a. || OMJS BV, Uitgeverij
Leerlingen (mede-)eigenaar laten zijn van hun eigen leerproces is cruciaal voor een optimale ontwikkeling, voor het vergroten van intrinsieke motivatie en voor het bevorderen van leerprestaties.
In hoeverre hebben we hier al echt aandacht voor in het Nederlandse onderwijs? Wat kun je doen – als leraar, maar ook als school – om een omgeving te creëren waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen tot zelfregulerende individuen?
Meerdere factoren lijken invloed te hebben op deze ontwi...
morgen verzonden
Gepersonaliseerd leren
in een notendop
Paperback || Michel van de Ven || OMJS BV, Uitgeverij
Gepersonaliseerd leren is een begrip waarvoor geen standaard definitie is, het vraagt om een schooleigen betekenisgeving. Scholen verkennen op grote schaal dit actuele innovatiethema, zowel in het primair onderwijs in als het voortgezet onderwijs. Gepersonaliseerd leren gaat over leren, lesgeven en leerprocessen waarin de leerling ruimte krijgt voor eigen doelen, regie en eigenaarschap. Leren en lesgeven waarin leerlingen meer en meer gemotiveerd en betrokken raken.
Gepersonaliseerd leren in ...
morgen verzonden
Deep Learning in de praktijk
Bouwstenen voor verdiepend leren
2021 || Paperback || Joanne Quinn e.a. || OMJS BV, Uitgeverij
Toonaangevende experts op het gebied van leren en systeemverandering hebben, samen met hun partnerscholen verspreid over de wereld, deze essentiële aanvulling gecreëerd op de bestseller: Deep Learning, hoe verdiepend leren kan leiden tot betekenisvolle verandering. Dit praktijkboek biedt concrete handreikingen voor het ontwerp van Deep Learning, de implementatie, voortgangsmetingen en verduurzaming, plus handvatten voor het opbouwen van verbeter- en verandercapaciteit van leraren, scholen, ...
morgen verzonden
Netwerksamenwerking IKC in een notendop
Paperback || Ton Bruining || OMJS BV, Uitgeverij
Waarom zou je een integraal kindcentrum beginnen? Welke toegevoegde waarde heeft dat voor de direct belanghebbenden, kinderen en ouders? Welke belangen hebben externen, zoals wijkbewoners? Wat beogen de betrokken organisaties en de professionals? Hoe zou je IKC-vorming kunnen aanpakken? Wil je in één keer een ideale situatie creëren? Of werk je liever stapsgewijs naar een nieuwe pedagogischeducatieve praktijk? Wat moet je doen om een succesvolle start te maken? En hoe los je de fricties op...
morgen verzonden
Mijn school als merk
Zo positioneer ik mijn school
Paperback || Guus J. Pastijn || OMJS BV, Uitgeverij
Wat maakt mijn school relevant voor ouders en leerlingen? Hoe positioneer ik mijn school onderscheidend van andere? Waarom zouden ouders en leerlingen voor mijn school kiezen?
De krimp in het aantal leerlingen en het tekort aan leraren maken schoolleiders en bestuurders bewust van de noodzaak om hun school of scholen aantrekkelijk te maken. Niet alleen de onderwijskwaliteit is daarbij van belang, maar zeker ook perceptie en beeldvorming. Scholen hanteren allemaal bijna dezelfde (kern)waarden....
morgen verzonden
De kracht van rijke rekenvragen in een notendop
2022 || Paperback || Anneke Noteboom e.a. || OMJS BV, Uitgeverij
Zie en voel je het verschil tussen de volgende twee vragen? Ik zie vier schapen en twee kippen, hoeveel poten zijn dat samen? En: ik zie 40 poten, hoeveel schapen en kippen kunnen dat zijn? De laatste vraag noemen we een rijke rekenvraag. Leerlingen blijven bezig met dezelfde kennis en vaardigheden, maar krijgen ruimte voor hun creativiteit en verdiepen hun inzicht door de vele mogelijkheden.
In het reken-wiskundeonderwijs ondersteunen en stimuleren we leerlingen in hun ontwikkeling van gecij...
morgen verzonden
Kansengelijkheid, een kwestie van tijd
Hoe keuzes kansen vergroten
2023 || Paperback || Marjolein Ploegman || OMJS BV, Uitgeverij
Hoe vergroot ik de kansengelijkheid voor leerlingen in mijn basisschool? Welke invloed heeft tijd op de kansen van leerlingen? Is er voldoende (leer)tijd om alle onderwijsdoelen te behalen?
In deze uitgave biedt Marjolein Ploegman inzicht in het aandeel dat de school heeft in het vergroten of verkleinen van kansengelijkheid. Daarbij verliest ze de realiteit niet uit het oog: de grote maatschappelijke opdracht van scholen en de uitdagingen waarmee het onderwijs kampt, zoals het tekort aan lera...
morgen verzonden
Onderzoekend vermogen in een notendop
Paperback || Sandra Broers || OMJS BV, Uitgeverij
Onderzoekend vermogen heeft impact op professionele groei in vakmanschap en kennis. Het draagt bij aan een betere uitvoering van het leraarschap. Het blijvend ontwikkelen van onderzoekend vermogen vraagt iets van de onderwijsprofessionals zelf. Onder andere kunnen reflecteren op het eigen handelen en gemotiveerd zijn om te leren zijn hiervoor van essentieel belang.
Onderzoekend vermogen in teamverband heeft impact op de kwaliteit van het onderwijs. Samen met en van elkaar leren en voortdurend...
morgen verzonden
Grip op competenties
Ontwikkeling bij kinderen zien en waarderen
2021 || Paperback || Ferre Laevers e.a. || OMJS BV, Uitgeverij
In de afgelopen decennia heeft prof. dr. Ferre Laevers doorlopend onderzoek gedaan naar de wijze waarop we in het onderwijs kijken naar ontwikkeling van kinderen. Zijn onderzoeken hebben ons nieuwe handvatten gegeven. Zijn manier van kijken naar de ontwikkeling van kinderen heeft gevolgen voor de manier waarop we de output van onderwijs in kaart brengen.
In Grip op competenties beschrijft Laevers samen met co-auteur Wilma van Esch in een voor hen kenmerkende mix van theorie en praktische voor...