Resultaten (5)
maandag verzonden
Beginselen van de algemene taalwetenschap / druk 90
2008 || Paperback || S.C. Dik e.a. || Prisma
Elementaire inleiding tot de algemene taalwetenschap. De helft van de tekst is gewijd aan de taal beschrijving -voor neurologie, grammatica, semantiek - en de hierbij gangbare methoden en begrippen. Ruime aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van de linguïstische opvattingen: De Saussure, Bloomfield, Chomsky. De stof is ingedeeld in korte hoofdstukken, elk met een verklarende woordenlijst en literatuur. Behalve voor de taalstudie is dit boek ook belangrijk voor sociologie en psychologie
maandag verzonden
Algemene taalwetenschap / druk 90
2008 || Paperback || S.C. Dik e.a. || Prisma
Elementaire inleiding tot de algemene taalwetenschap. Behandeld worden in de eerste plaats de taalbeschrijving fonologie, grammatica, semantiek en de hierbij gangbare methoden en begrippen. In de tweede plaats wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van de linguïstische opvattingen: De Saussure, Bloomfield, Chomsky. In deze nieuwe editie komen ook onderwerpen aan de orde, die recent meer in de belangstelling zijn gekomen, zoals taalgebruik, taalhandelingen, taaluniversalia en de relatie...
maandag verzonden
Lexicon van de taalwetenschap / druk 90
2008 || Paperback || G.E. Booij e.a. || Prisma
De linguïstiek heeft in de afgelopen twintig jaar een zeer snelle ontwikkeling doorgemaakt. Met name Chomsky's transformationeel-generatieve taalkunde heeft de theoretische apparatuur van de linguïstiek aanzienlijk uitgebreid.
Wie de taalkundige literatuur raadpleegt, wordt niet zelden gehinderd door het gebruik van termen die men niet of slechts half kent. Dit lexicon geeft de termen uit de syntaxis, de fonologie en de semantiek in hun meest courante interpretatie. Daarbij worden ook de pl...
maandag verzonden
Chomsky over taal / druk 90
2008 || Paperback || J.P.B. Allen || Prisma
maandag verzonden
Vantoen.nu taal van het kind / Druk 90
2008 || Paperback || J.A. Meijers || Unieboek | Het Spectrum
Over het boek: Vaak wordt gezegd dat de kindertaal een taal apart is, een soort geheimtaal voor ingewijden, een taal voor moeder en kind. Geheel ten onrechte: ondanks alle verhaspelingen, moeilijkheden met klanken, woordvormen en zinsbouw, is het jonge kind bezig niet alleen de taal van zijn ouders na te bootsen, maar ook zich te manifesteren en te ontwikkelen als zelfstandig denkend wezen, als mens. In en door de taal komt het kind tot denken en dit denken heeft zijn eigen logica, gebrekkig ...