Resultaten (6)
dinsdag verzonden
Vlaamse toetsen
waar vandaan en waar naartoe?
2022 || Paperback || Luc De Man e.a. || Politeia
Als het over taboes in onderwijs ging, stond het thema ‘centrale toetsen’ lange tijd steevast op nummer één. Het haalde niet altijd een diepgaand discours, want er waren te veel hardnekkige drempels om te overbruggen. Zo waren argumenten als het gevaar voor ‘teaching to the test’, ‘momentopnames’ en ‘staatspedagogiek’ veelgehoorde argumenten om centrale toetsen in te voeren.
Met dit themanummer wil de redactie van ‘Beleid voeren in het onderwijs’ bijdragen aan het debat ...
dinsdag verzonden
Buitenslapen - cahierreeks Kinderopvang
2021 || Paperback || Evelyne Pauwels || Politeia
Kinderen die buitenslapen. Je zult het misschien kennen uit verhalen over de Scandinavische landen. Of je las weleens een artikel uit Nederland waar kinderen buitenslapen in de kinderopvang. Wat je misschien nog niet weet, is dat er de laatste jaren steeds meer kinderopvanglocaties in België hiermee gestart zijn.
Eens gestart, zijn de ervaringen vaak zo positief dat er volop verder op ingezet wordt. Maar hoe start je hier nu eigenlijk mee in de kinderopvang? Hoe zorg je ervoor dat dit veilig...
dinsdag verzonden
Geen kat op school
2021 || Hardcover || An Ryckmans e.a. || Politeia
De directeur zit met zijn handen in het haar.
Het schoolfeest kan niet doorgaan want er is geen kat op school. Of toch?
Gelukkig heeft de papa van Mila een idee ...
een idee dat het begin is van een fijne samenwerking.
'Geen kat op school (of toch?) is een inspirerend verhaal op rijm,
prachtig geïllustreerd, over hoe ouders en school samenwerken aan een
mooie toekomst voor de kinderen.
dinsdag verzonden
Meer weten over (effectief) leren
leraren als onderzoekers
2021 || Paperback || Marc Van den Brande e.a. || Politeia
Een vaak gehoorde oorzaak voor de tegenvallende resultaten met betrekking tot de onderwijskwaliteit is dat leraren onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd te werk gaan. Onderzoekers en lerarenopleiders klagen dan dat wetenschappelijke inzichten over ‘wat werkt’ niet voldoende worden toegepast op de klasvloer. Sommige leraren zouden een didactiek toepassen die niet spoort met de wetenschappelijke consensus. Dat alles roept vragen op rond de verwachtingen die we van leraren mogen hebben omt...
dinsdag verzonden
Later word ik strateeg
communicatiestrategie in 50 modellen en verhalen
2021 || Paperback || Philippe De Vries e.a. || Politeia