Zoekfilters
Resultaten (25)
dinsdag verzonden
Handboek gedrag op school - Complete set
Paperback || Anton Horeweg || Uitgeverij Pica
EEN UNIEK EN ONMISBAAR NASLAGWERK VOOR LEERKRACHTEN
In deze uitgebreide en zeer gedegen onderbouwde gedragsreeks gaat Horeweg in op alle mogelijke vormen en oorzaken van storend gedrag in de klas, en wat de leerkracht eraan kan doen om dit gedrag te voorkomen of te verhelpen.
Verandering moet in de meeste gevallen niet komen vanuit het kind, maar vanuit de leerkracht: die leert de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het kind herkennen en onderkennen en met die wetenschap aan de slag te gaan...
dinsdag verzonden
De gelukkige leraar
Paperback || Maike Douglas-Westland || Uitgeverij Pica
Duidelijke keuzes maken en kansen grijpen!
Je hoort het steeds maar weer: we moeten het zelf doen! We moeten zelf ons vak en onze professionaliteit weer terugpakken. Maar hoe doe je dat in je dagelijks leven als leraar? Juf Maike neemt je in De gelukkige leraar mee in haar persoonlijke zoektocht en deelt onderweg haar belangrijkste lessen en tips met jou.
Ze geeft antwoord op herkenbare vragen als: Hoe zorg je goed voor jezelf als ‘het onderwijs’ niet voor jou zorgt? Wat zijn je rechten e...
dinsdag verzonden
Groepsplan Gedrag / Druk 12
Planmatig werken aan passend onderwijs
Paperback || Kees van Overveld || Uitgeverij Pica
Groepsplan Gedrag is een praktisch boek voor leraren en begeleiders in het primair onderwijs, die gedragsproblemen in de klas willen voorkomen en aanpakken.
In het onderwijs is veel behoefte aan goed onderbouwde theorie in combinatie met praktische tips. Ondertussen blijft het onderwijs voortdurend in beweging, verschijnen er nieuwe onderzoekspublicaties over gedrag van kinderen in de groep, en blijven de evaluatierapporten vanuit de overheid over passend onderwijs elkaar opvolgen.
In deze ni...
dinsdag verzonden
PBS in de klas / Druk 2
Verbeter je klassenmanagement met praktische gedragsinterventies
2021 || Paperback || Brandi Simonsen e.a. || Uitgeverij Pica
Met Positive Behavior Support creëer je een positieve omgeving op school die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Uit onderzoek is gebleken dat deze schoolbrede aanpak zeer effectief en doelmatig is.
In dit boek gaat de aandacht vooral uit naar de leraar: hoe zorg je er in de klas voor dat gewenst gedrag wordt versterkt en hoe voorkom je probleemgedrag? Praktisch en concreet wordt uiteengezet hoe je je klassenmanagement verbetert met de uitgangspunten van PBS, want de sfeer in ...
dinsdag verzonden
De Helpende Hand voor kinderen
Eerste Hulp in lastige situaties voor kinderen
Paperback || Solfrid Raknes || Uitgeverij Pica
Elk kind weet dat het handig is een pleister te plakken op een schaafwond. Maar weet je ook hoe je kunt omgaan met een lastige situatie, bijvoorbeeld als je heel bang, gespannen of super boos bent? Weet jij hoe je jezelf kunt helpen, mét of zonder de hulp van je ouders of je juf of meester?
In dit boek lees je hoe je goed omgaat met alledaagse en veelvoorkomende lastige situaties. Je leert over vervelende Rode gedachten en helpende Groene gedachten, en hoe je kunt proberen om vaker fijne ged...
dinsdag verzonden
Opeens weet je het … je wordt leraar!
Praktische leidraad voor zij-instromers en starters in het onderwijs
Paperback || Marjolein Mantelaers || Uitgeverij Pica
Voor zij-instromers en andere starters is het onderwijs vaak een nieuwe wereld, waarin er ontzettend veel op hen af komt. Waarom zou je daarvoor kiezen? En hoe kun je alle ballen – van werk, (deeltijd)studie en privéleven – hooghouden?
Dit boek is bedoeld voor iedereen die overweegt het onderwijs in te gaan of er net in is begonnen. Marjolein Mantelaers schetst een eerlijk beeld van – zoals ze zelf zegt – ‘het leven als leraar’. Het doel: (potentiële) zij-instromers en starters ...
dinsdag verzonden
Met plezier naar school!
De onmisbare rol van ouders in het succes van kinderen
Paperback || Noëlle Pameijer || Uitgeverij Pica
Over ouderbetrokkenheid is al veel geschreven vanuit het perspectief van de school. Maar dit boek is geschreven vanuit een ander perspectief, dat van ouders: hoe kunnen jullie bijdragen aan het schoolsucces van je dochter of zoon? Het gaat hierbij om het meedenken, meedoen, meeleven, meehelpen en meebeslissen over het onderwijs aan je kind. Kortom: het bundelen van krachten, met communicatie als sleutelwoord. Handelingsgericht werken (HGW) biedt hierbij houvast.
Er wordt in dit boek veel aand...
Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking/Druk 4
Over de invloed van zintuiglijke prikkelverwerking op (be)leven
2021 || Paperback || Monique Thoonsen e.a. || Uitgeverij Pica
Om je te ontwikkelen heb je prikkels nodig. Dat geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Dit boek legt op een toegankelijke manier uit hoe dat precies werkt. Het geeft je een ‘bril’ waarmee je kunt kijken naar gedrag: die van de zintuiglijke prikkelverwerking.
Met die bril zie je scherp wat de invloed van zintuiglijke informatie op een cliënt of dierbare met een verstandelijke beperking is. Is hij onder- of overprikkeld, of voelt hij zich goed en is hij in staat om zijn ta...
dinsdag verzonden
Wat is eerlijk?
Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Paperback || Marijke van Vijfeiken || Uitgeverij Pica
Gelijke kansen in het onderwijs is een veelbesproken maatschappelijk thema. Het is een complex onderwerp en de opvattingen over wat gelijke kansen precies inhouden, kunnen sterk uiteenlopen.
De verschillen tussen leerlingen beginnen al vanaf de geboorte. Kinderen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status komen vaak met minder voorkennis naar school dan kinderen van hoogopgeleide ouders. Hoe ga je daar als leraar mee om?
Dit boek bespreekt vraagstukken rond het thema gelijke kansen b...
dinsdag verzonden
Handboek gedrag op school - deel 2
Paperback || Anton Horeweg || Uitgeverij Pica
EEN UNIEK EN ONMISBAAR NASLAGWERK VOOR LEERKRACHTEN
In deze uitgebreide en zeer gedegen onderbouwde gedragsreeks gaat Horeweg in op alle mogelijke vormen en oorzaken van storend gedrag in de klas, en wat de leerkracht eraan kan doen om dit gedrag te voorkomen of te verhelpen.
Verandering moet in de meeste gevallen niet komen vanuit het kind, maar vanuit de leerkracht: die leert de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het kind herkennen en onderkennen en met die wetenschap aan de slag te gaan...