Resultaten (4)
maandag verzonden
Een kind wil aardige en geen gemene getallen / druk 1
advies tot hervorming in het onderwijs in wiskunde en rekenen
2012 || Paperback || Thomas Colignatus || Mijnbestseller B.V.
Er is een groot probleem in het onderwijs in wiskunde en rekenen. Wiskundigen hebben niet de empirische instelling die voor onderwijs nodig is. Zij klampen zich vast aan traditie. Wanneer de leerling het niet snapt is het de eigen schuld. De oplossing: (1) herontwerp van de leerstof op grond van empirisch onderbouwde didactiek, (2) een opleiding tot leraar wiskunde met nadruk op de empirische instelling, (3) hogere eisen van kwaliteit aan leraren en onderwijzers zonder wiskundige achtergrond.
...
maandag verzonden
Het Ideeëntoestel
creatieve denkvaardigheden voor het basisonderwijs
2015 || Paperback || David van der Kooij e.a. || Mijnbestseller B.V. || met inkijkexemplaar
Het Ideeëntoestel is een praktisch onderwijsconcept voor de ontwikkeling van creatieve denkvaardigheden in het basisonderwijs. Het past binnen de vaardigheden van de 21ste eeuw en is gebaseerd op inzichten uit de wetenschap en ervaringen uit de onderwijspraktijk. Dit boek biedt een complete, goed onderbouwde en inspirerende ‘starter-kit’ voor scholen die de creatieve ontwikkeling van hun leerlingen ter harte nemen. Naast 18 praktische lesbeschrijvingen vindt de lezer toelichting en uitle...
maandag verzonden
Leerachterstand op de basisschoool / druk 1
2011 || Paperback || Henk Boonstra || Mijnbestseller B.V.
Een leerlingvolgsysteem als dat van het CITO bestaat bij de gratie van het leerstofjaarklassensysteem. Als de leerstof niét per leerjaar was vastgelegd voor àlle leerlingen van de groep, zou het CITO niet haar halfjaarlijkse toetsen kunnen maken. Daarmee wordt immers steeds de aangeboden leerstof van het afgelopen half jaar getoetst.
De zwakke leerlingen scoren een D of E en men spreekt over een "leerachterstand". Zij konden het tempo niet bijbenen.
Het begrip "achterstand" bestaat echter all...
maandag verzonden
Doubleren op de basisschool / druk 1
een pedagogische oplossing
2011 || Paperback || Henk Boonstra || Mijnbestseller B.V.
Sinds de start van de basisschool in 1985 zou de school aan àlle leerlingen een ononderbroken ontwikkeling dienen te garanderen. De maatregelen van het doubleren en overslaan van een klas zijn daarmee in strijd.
Zwakke leerlingen hebben méér leertijd nodig en begaafdere leerlingen moeten kunnen versnéllen.
Helaas blijven jaarlijks nog duizenden leerlingen op de basisschool zitten.
Henk Boonstra bespreekt het rapport van de Europese Commissie over doubleren (2011) in de EU en biedt een pe...