Zoekfilters

Verschijningsjaar
2019 (2)
2020 (2)
Taal
Nederlands (7)

Voor de HBO-docent (8)

Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.

69,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
met 5% korting 66,45
+
Bestel

Liefde voor Leren / Druk 2

over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisaties

2016 || Hardcover || Manon C.P. Ruijters || Vakmedianet || met inkijkexemplaar

Leren en ontwikkelen zijn processen die bij het leven horen en grotendeels van nature vorm krijgen. Elk mens leert daarbij op een eigen manier, en zo ook elk team en elke organisatie.

Alle veranderingen, dynamiek en complexiteit in organisaties en de ongekende hoeveelheid vraagstukken die professionals tegenkomen, zetten hier druk op. Het is van belang dat, wat we in aanvulling op dit natuurlijke leren doen, met zorg vormgeven. Dat betekent dat we niet voor iedereen en rondom elk vraagstuk h...

33,00
Vandaag besteld,
maandag verzonden
met 5% korting 31,35
+
Bestel

Starten met een Professionele LeerGemeenschap

PLG-teams in het onderwijs

2015 || Hardcover || Maarten Bruns e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar

Dit boek biedt docenten en schoolbestuurders een duidelijke houvast om aan de slag te gaan met professionele leergemeenschappen. De concrete aanpak geeft veel structuur, leidt tot zichtbare resultaten en maakt professionele leergemeenschappen daarmee tot een succes. Samenwerken doe je immers niet door bij elkaar te gaan zitten aan een tafel en gewoonweg te gaan praten. Het boek bevat allerlei praktische werkvormen die helpen om de uitwisseling effectief te laten verlopen met een focus op het ...

56,00
Vandaag besteld,
maandag verzonden
met 5% korting 53,20
+
Bestel

Formatief evalueren in de praktijk / Druk 2 (Heruitgave)

2019 || Hardcover || Dylan Wiliam e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar

Formatief evalueren heeft drie belangrijke kenmerken:

- Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren, en leerlingen weten dat ook.

- Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt.

- Je gebruikt die feiten om de leerling verder te helpen in zijn leerproces.

Dylan Wiliam is een autoriteit op het gebied van formatief evalueren. Met mede-auteur Siobhán Leahy licht hij in dit boek vijf kernstrategieën voor formatief evalueren toe. De strategieën zijn uitgewerkt in 24 praktische ...

29,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
met 5% korting 28,45
+
Bestel

Van individueel naar inclusief onderwijs

Pleidooi voor minder labelen en meer aandacht voor de kracht van onderwijs

2023 || Hardcover || Bert Wienen || Instondo

Steeds meer kinderen krijgen vormen van jeugdhulp en steeds meer kinderen worden verwezen naar verschillende vormen van speciaal onderwijs. Bovendien blijkt uit allerlei studies dat kinderen de afgelopen jaren angstiger en depressiever zijn geworden. En dat terwijl de aandacht voor welbevinden, veerkracht, de nadruk op samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp flink is toegenomen. Net als het aantal zelfhulpboeken voor kinderen. Wat betekent dit als we toe willen naar meer inclusief onderwijs?

In dit boek houdt Bert Wienen een kritisch pleidooi tegen het benadrukken van de mentale kwetsbaarheid en het bevorderen van meer veerkracht als politieke oplossing daarvoor. Alle nadruk ligt momenteel op ‘dat wat het kind (nodig) heeft’. Waardoor de belangrijke vraag: ‘Wat kunnen wij als context doen?’ te weinig wordt gesteld. De slinger lijkt te zijn doorgeslagen naar de focus op het individuele kind. Wat moeten we doen om de focus weer te leggen op de kracht van gewoon heel goed onderwijs en dus het belang van de leraar? Want daar ligt de sleutel voor beter en meer inclusief onderwij...

32,50
Vandaag besteld,
maandag verzonden
met 5% korting 30,88
+
Bestel

Didactisch Coachen II

verdieping en implementatie

2020 || Hardcover || Lia Voerman e.a. || Pumbo.nl B.V. || met inkijkexemplaar

Dit boek is het vervolg op ‘Didactisch Coachen: hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen’.

Didactisch Coachen is de praktische vertaling van het wetenschappelijk onderzoek van Lia Voerman naar de manier waarop docenten zo feedback kunnen geven aan hun leerlingen, dat die leerlingen er echt iets aan hebben. De theorie over leerbevorderende feedback is gekoppeld aan de theorie over de hoge verwachtingen. Docenten die hoge verwachtingen hebben van hu...

48,00
Vandaag besteld,
maandag verzonden
met 5% korting 45,60
+
Bestel

10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken

Hoe je overtuigingen het schoolsucces positief kunnen beïnvloeden

2022 || Hardcover || Marita Weener || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar

Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin.

Denkkaders – je innerlijke overtuigingen – zijn bepalend voor je rol als schoolleider. Hoe je

denkt over de impact van de door jou gekozen leiderschapspraktijken heeft namelijk meer

e¬ ect op de prestaties van leerlingen dan die leiderschapspraktijken zelf.

Meer dan vijfentwintig jaar onderzoek naar Visible Learning leert ons dat schoolleiders

een belangrijke rol spelen bij het selecteren, implementeren en evalueren van effectieve

interventie...

43,25
Vandaag besteld,
maandag verzonden
+
Bestel

Hey teacher find your inner designer

2019 || Hardcover || Manon Mostert-van der Sar || Boom

Our world has changed a great deal since we first (or last) designed education. The current educational setting – a bunch of students in a classroom, at a set time and place, with one teacher sharing their knowledge as an omniscient authority – is still very much the same as it was a century ago.

In the Netherlands, the educational landscape provides, at least in theory, a great deal of freedom for schools to transform the contemporary learning environment as well as our vision of learnin...

56,00
Levertijd: 5 werkdagen
met 5% korting 53,20
+
Bestel

Tussen toets en bestuur

De positie van de examencommissie in het hoger onderwijs

2020 || Hardcover || P.J.J. Zoontjens e.a. || Boom uitgevers Den Haag

De examencommissie neemt een spilfunctie in binnen universiteiten en

hogescholen. Zij is onafhankelijk en verantwoordelijk voor de kwaliteit van

de toetsing binnen de opleiding. De examencommissie ziet erop toe dat:

• de kwaliteit van de examinatoren aan de maat is;

• het gehele toetsproces van voldoende kwaliteit is;

• de deelname van studenten aan tentamens volgens geldende regels

plaatsvindt;

• de tentamenprestaties van de studenten op eigen inspanningen

berusten.

De veelzijdige ...