Zoekfilters
Voor de HBO-docent (7)
Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.

morgen verzonden
Curriculumontwerp in een notendop
2021 || Paperback || Wessel Peeters e.a. || Uitgeverij OMJS B.V.
Hoe zorg je voor een goede afstemming tussen leerdoelen, toetsing en leeractiviteiten? Wat zijn kenmerken van een krachtig curriculum? En hoe kun je dit ontwerpen?
In het boek Curriculumontwerp in een notendop gaan we aan de hand van onderwijskundige literatuur en praktijkvoorbeelden stap voor stap in op het ontwerpen een krachtig curriculum. Hierbij gaan we eerst in op wat een curriculum is en hoe je het kan ontwerpen. Vervolgens gaan we middels praktijkvoorbeelden stap voor stap in op het o...

morgen verzonden
Verrijk je onderwijs
Leren Door Ontwerp & vanuit neurowetenschappen
2022 || Paperback || Jay McTighe e.a. || Uitgeverij OMJS B.V.
Op welke manier kun je kennis over het brein gebruiken om een krachtig curriculum te ontwerpen? Hoe zorg je er middels de leerdoelen, toetsing en leeractiviteiten voor dat leerlingen en studenten komen tot diep leren?
Verrijk je onderwijs – leren door ontwerp met neurowetenschappen combineert de nieuwste inzichten uit de neurowetenschappen met het principe Leren door Ontwerp (LdO) – een praktisch framework dat ten grondslag ligt aan het ontwerpen van een curriculum volgens backward design...

morgen verzonden
Formatief evalueren in de praktijk / Druk 2 (Heruitgave)
2019 || Hardcover || Dylan Wiliam e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Formatief evalueren heeft drie belangrijke kenmerken:
- Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren, en leerlingen weten dat ook.
- Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt.
- Je gebruikt die feiten om de leerling verder te helpen in zijn leerproces.
Dylan Wiliam is een autoriteit op het gebied van formatief evalueren. Met mede-auteur Siobhán Leahy licht hij in dit boek vijf kernstrategieën voor formatief evalueren toe. De strategieën zijn uitgewerkt in 24 praktische ...

morgen verzonden
Wat echt telt
Een denkkader voor toekomstig onderwijs
2021 || Hardcover || Jan Heijmans || OMJS BV, Uitgeverij
In Wat echt telt neemt auteur Jan Heijmans de lezer mee op een inspirerende ontdekkingstocht naar ons toekomstige onderwijs. Wat echt telt vertrekt vanuit de grote uitdagingen voor onze samenleving en ons onderwijs. Complexe vraagstukken als gelijke kansen, segregatie, opbrengstgericht versus ontwikkelingsgericht, ontkoppeling van leven en leren en de verspilling van talent worden verkend en van een wenkend perspectief voorzien.
Geïnspireerd door het gedachtegoed van Gert Biesta komt de aute...

morgen verzonden
Anders willen, Anders denken, Anders doen
2023 || Paperback || Marleen Kaijen || Ten Brink Uitgevers
Kan het werken aan onderwijsinnovatie op zo’n manier dat docenten een plek aan het roer innemen? En dat daarmee de innovaties hun weg vinden naar de onderwijspraktijk?
Anders willen, anders denken, anders doen. Docenten aan het roer bij onderwijsinnovatie in het hbo is geschreven voor adviseurs, coaches en leidinggevenden die zich afvragen : kan het ook anders? Dit boek vertrekt vanuit de stelling dat hiervoor andere manieren van denken en doen nodig zijn in de onderwijsorganisatie. Je word...

morgen verzonden
10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken
Hoe je overtuigingen het schoolsucces positief kunnen beïnvloeden
2022 || Hardcover || Marita Weener || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin.
Denkkaders – je innerlijke overtuigingen – zijn bepalend voor je rol als schoolleider. Hoe je
denkt over de impact van de door jou gekozen leiderschapspraktijken heeft namelijk meer
e¬ ect op de prestaties van leerlingen dan die leiderschapspraktijken zelf.
Meer dan vijfentwintig jaar onderzoek naar Visible Learning leert ons dat schoolleiders
een belangrijke rol spelen bij het selecteren, implementeren en evalueren van effectieve
interventie...

morgen verzonden
Hoe maak ik een toetsopdracht? / How to asses students through assignments
Handleiding voor toetsopdrachten en beoordelingsformulieren in het hoger onderwijs / A guide to creating assignments and rubrics in higher education
2021 || Paperback || Evelyn van de Veen || Communicatiereeks || met inkijkexemplaar
Dit boek geeft praktische antwoorden op vragen als: hoe pak ik het ontwerp van een ingewikkelde toetsopdracht aan? Wat moet er allemaal in de opdrachtomschrijving staan? Hoe maak ik een goed beoordelingsformulier? En hoe ontwerp ik een goede opdracht voor groepswerk?
Het boek is een tweetalige uitgave: Nederlands en Engels. Dat is handig voor docenten die geen Nederlands spreken, maar ook voor Nederlandstalige docenten die in een Engelstalige onderwijsomgeving werken. Je kunt lezen in je eige...