Zoekfilters

Auteur
Gert Biesta (2)

Studieboeken (3)

Een overzicht van studieboeken die relevant zijn binnen het onderwijs.

25,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
met 5% korting 24,65
+
Bestel

Doorloopjes

Een visuele ontwerpgids voor leraren

2022 || Paperback || Tom Sherrington e.a. || Phronese, Uitgeverij

NAOMI SMITS:

Vijftig manieren om je onderwijs te verbeteren met inzichten uit de cognitieve wetenschap.: dit klinkt als muziek in de oren. In woord en beeld leggen Tom Sherrington en Oliver Caviglioli niet alleen het ‘waarom’ en ‘hoe’ uit, maar verrassen ze je ook met vijftig effectieve strategieën om je onderwijs te upgraden. De auteurs hebben deze zogeheten ‘doorloopjes’ lekker overzichtelijk en inhoudelijk verdeeld. Een feest om te lezen, een groter feest om deze doorloopjes i...

25,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
met 5% korting 24,65
+
Bestel

Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap

Over de relatie tussen onderzoeken en handelen in het onderwijs

2021 || Paperback || Gert Biesta e.a. || Phronese, Uitgeverij

Naar onderwijs wordt veel onderzoek gedaan, maar de inzichten hieruit weten de praktijk moeilijk te bereiken. De pedagogiek is een wetenschap die hierbij kan helpen. Ze kan het beste gekarakteriseerd worden als een handelingswetenschap – een wetenschap van en voor het handelen –, en in het bijzonder een betrokken handelingswetenschap.

De pedagogiek is erop uit om ‘dienstbaar inzicht’ te ontwikkelen voor het handelen in de opvoedings- en onderwijspraktijk. De aandacht is daarbij allere...

25,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
met 5% korting 24,65
+
Bestel

De terugkeer van het lesgeven / Druk 4

2021 || Paperback || Gert Biesta || Phronese, Uitgeverij

In het hedendaagse onderwijs lijkt de rol van leraren geminimaliseerd te zijn. Ze moeten een ‘coach’ zijn of een ‘lerende onder lerenden’ en leerlingen moeten vooral ‘autonoom leerstof tot zich kunnen nemen’. Aan de hand van zijn invloedrijke drieslag kwalificatie, socialisatie en subjectificatie laat onderwijspedagoog Gert Biesta zien dat de rol van lesgeven, en daarmee die van de leraar, niet uitgespeeld is. Hij pleit hiermee niet voor een terugkeer van de traditionele leraar, i...