Zoekfilters
Geen verdere filters gevondenStudieboeken (4)
Een wetenschapper voor de klas
Pleidooi voor praktijkkennis
2026 || Paperback || Jacquelien Bulterman-Bos || Amsterdam University Press
Groepen met verschillende opleidingsniveaus kennen elkaar steeds minder goed. Weten we hoe de andere helft van de samenleving leeft? En kennen onderwijswetenschappers de leerlingen over wie hun adviezen gaan? Jacquelien Bulterman-Bos vraagt zich dit af, en gaat daarom lesgeven in een vmbo-basiskaderklas. De leerlingen groeien op in een achterstandswijk en moeten schakelen tussen de verwachtingspatronen van de straatcultuur, hun thuiscultuur en de schoolcultuur. Beladen met wetenschappelijke k...
maandag verzonden
Promoveren
Een wegwijzer voor de beginnend wetenschapper
2024 || Paperback || Herman Lelieveldt || Amsterdam University Press
Veel academici zetten zich vroeg of laat tot het schrijven van een proefschrift. Maar dat het promoveren niet zo gemakkelijk is, blijkt wel uit het grote aantal uitvallers en de vele promovendi die hun project niet op tijd weten af te ronden. Herman Lelieveldt doet in deze wegwijzer talloze suggesties die ervoor zorgen dat het schrijven van een proefschrift sneller, leuker en beter gaat. Op basis van literatuur en ervaringen van promovendi geeft hij praktische tips die helpen om van het ingew...
maandag verzonden
Leraren met hoge verwachtingen
De lat hoger leggen
2022 || Paperback || Christine Rubie-Davies e.a. || Amsterdam University Press || met inkijkexemplaar
We horen voortdurend oproepen dat leraren hoge verwachtingen moeten hebben, maar wat dit in de praktijk betekent wordt nooit duidelijk gemaakt. Leraren met hoge verwachtingen beschrijft de overtuigingen en werkwijzen van leraren met hoge verwachtingen en biedt leraren praktische handvatten om hun lessen te verbeteren en hun onderwijs anders in te richten. Zo ontstaan klassen waarin van alle leerlingen een veel hoger leerniveau wordt verwacht dan leraren voorheen misschien voor mogelijk hielde...
maandag verzonden
Het lerarentekort
Pleidooi voor vakmanschap
2023 || Paperback || Jacquelien Bulterman || Amsterdam University Press
De positie van leraren is weinig benijdenswaardig: ze doen het belangrijkste werk, maar in het veld staan ze onderaan in de hiƫrarchie. In het onderwijs werkt een groep deskundigen die kennis ontwikkelt maar deze kennis niet gebruikt in de onderwijspraktijk, terwijl de kennis van mensen die wel in de praktijk staan geen status heeft. Is het een wonder dat het onderwijs in een neerwaartse spiraal verkeert?
Jacquelien Bulterman laat zien hoe kennisontwikkeling en handelen in het onderwijs uit...