Zoekfilters
› Mens en maatschappij H... (3)
› Mens en maatschappij a... (2)
› Orthopedagogiek (2)
» Toon alle opties (2)
Studieboeken (24)
morgen verzonden
Het belang van spelen
suggesties om spel te bevorderen bij kinderen van 2 tot 13 jaar
2017 || Paperback || G.M. van der Aalsvoort || Acco
Voor het leren en de ontwikkeling van kinderen is altijd veel aandacht. Vaak gaat het daarbij vooral om vakken op school. Dat kinderen naast leren op school ook graag spelen, en wat eigenlijk het belang is van spelen, daar gaat dit boek over.
De auteurs gaan in op hoe spelen bijdraagt aan alle ontwikkelingsdomeinen en
geven daarnaast achtergrondinformatie om inzichtelijk te maken hoe spelen
eruit ziet. De auteurs vestigen tevens de aandacht op de omgeving waarin spelen
plaatsvindt.
De rol van de p...
morgen verzonden
Levensfasen / Druk 5
De psychologische ontwikkeling van de mens
2023 || Paperback || Maryke Tieleman || Boom
Levensfasen geeft een overzicht van de biopsychosociale ontwikkeling van de mens, vanaf de conceptie tot aan de dood. Hierbij staan de lichamelijke veranderingen, cognitieve en de sociale ontwikkeling centraal. Elk hoofdstuk start met een heldere beschrijving van de betreffende fase en sluit af met een samenvatting, verwerkingsvragen en casussen.
Waar veel andere leermiddelen op dit gebied zich beperken tot adolescentie of pas vanaf dat moment starten, behandelt Levensfasen de hele levensloop.
Inclusief schematische weergaven van de belangrijkste theorieën. Zo zie je in één oogopslag per levensfase de belangrijkste kenmerken, taken of handelingen...
morgen verzonden
Wat je speelt ben je zelf / Druk 1
2018 || Paperback || L. van der Poel e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Wat je speelt ben je zelf beschrijft de waarde van spel en spelbegeleiding voor de ontwikkeling van het individu. Spel is van wezenlijk belang voor de sociale, cognitieve, motorische en emotionele ontwikkeling van het kind. Maar ook voor volwassen mensen met een (verstandelijke) beperking is spel van onschatbare waarde.De kracht van dit boek ligt in een consequente integratie van theorie en praktijk. De theoretisch onderbouwing voor spelbegeleiding (deel 1) wordt duidelijk door veel verhelder...
morgen verzonden
Spelen serieus nemen
Rijke spelsituaties creëren in groep 1 t/m 8
2023 || Paperback || Louise Berkhout || Boom
Met Spelen serieus nemen willen we laten zien dat spelen in groep 1 t/m 8 een waardevolle plaats in het curriculum kan innemen en niet beperkt hoeft te zijn tot de jongste groepen of het speelkwartier. Het boek heeft als doel kennis over spelen naar voren te brengen en op te roepen tot een speelse houding bij de leerkracht. Bij elk hoofdstuk zijn aandachtspunten geformuleerd.
Spelen is van belang voor de fysieke, emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling. Als het om jonge kinderen gaat, ...
morgen verzonden
Dramatiseren / Herziene druk
een dialectische benadering
2006 || Paperback || R. Twijnstra e.a. || ABC Uitgeverij
morgen verzonden
Beknopt overzicht van de criteria van de DSM-5-TR / Druk 5
Nederlandse vertaling van de Desk reference to the diagnostic criteria from DSM-5
2022 || Paperback || American Psychiatric Association || Boom
De DSM‑5‑TR is hét standaardwerk voor de classificatie van psychische stoornissen. Het biedt een systematische onderverdeling van de meest voorkomende tot de zeldzaamste stoornissen, met alle bijbehorende criteria. In de klinische praktijk is het een onmisbaar handboek voor onder andere psychiaters, psychologen, (ortho)-pedagogen, professionals in de ggz, (huis)artsen, verpleegkundigen, psychosociaal werkenden, en studenten in opleiding tot deze beroepen.
Tegelijk met de Nederlandse vert...
morgen verzonden
Ontwerpen voor zorg en welzijn / Druk 1
2020 || Paperback || Job van 't Veer e.a. || Coutinho || ook als eBook
Willen we in de nabije toekomst nog goede zorg en ondersteuning bieden, dan zal steeds meer een beroep gedaan moeten worden op de creatieve houding en het ‘out-of-the-box’ denken van (toekomstige) professionals. Zij hebben een belangrijke rol om het werkveld te innoveren. Design thinking is een denk- en werkwijze die hier goed bij past: het kan zorg- en hulpverleners helpen nieuwe ideeën snel concreet te maken en die in co-creatie met de zorg- of hulpvrager te ontwikkelen. Ontwerpen voo...
morgen verzonden
Observeren, registreren, rapporteren en interpreteren / Druk 6
2022 || Paperback || Petra de Bil || Boom
Hét boek voor leren observeren in onderwijs en welzijn.
Is dit kind thuis veilig? Waarom is deze leerling soms zo agressief? Het zijn maar enkele van de vele vragen die leerkrachten en hulpverleners kunnen hebben bij een kind. Observeren en rapporteren zijn daarom belangrijke basisvaardigheden in onderwijs en welzijn. Op grond van observaties en rapportages stel je hulpverleningsplannen bij, verwijs je leerlingen door naar speciaal onderwijs of plaats je kinderen uit huis. De observaties en ...
morgen verzonden
Reflecteren / Druk 2
Leren van je ervaringen als professional
2017 || Paperback || Marie-José Geenen || Coutinho || ook als eBook
Bij reflecteren staat 'leren van je ervaringen' centraal. Reflecteren helpt bij het ontwikkelen van beroepsvaardigheden. In breder verband kan reflectie bijdragen aan professionalisering van beroepen en beroepsgroepen omdat het kan leiden tot nieuwe kennis en inzichten. Dit boek leert studenten en professionals wat reflecteren inhoudt, waarom het belangrijk is en op welke manieren reflectie plaats kan vinden.
Reflecteren geeft basiskennis over reflecteren en legt hierbij verbanden met theoret...
morgen verzonden
Handboek ontwikkelingspsychopathologie / Druk 2
bij kinderen en jeugdigen
2020 || Paperback || Jakop Rigter || Coutinho || ook als eBook
Handboek ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen biedt een uitgebreid en toegankelijk overzicht van de belangrijkste psychische stoornissen die kunnen voorkomen bij kinderen en jongeren.
Vertrekkend vanuit de normale ontwikkeling geeft de auteur een overzicht van stoornissen, diagnostiek en behandeling. Hij beschrijft het ontstaan en verloop van de stoornissen met aandacht voor de laatste inzichten vanuit genetica en (neuro)psychologie, maar ook met oog voor omgevingsfactoren ...