Zoekfilters
› Hogeschool Rotterdam (13)
› Christelijke Hogeschoo... (12)
› Avans Hogeschool (7)
» Toon alle opties (4)
Studieboeken (23)
morgen verzonden
Werken in gedwongen kader / Druk 6
Methodiek voor het forensisch sociaal werk
2022 || Paperback || Anneke Menger e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
Een groeiend aantal professionals heeft te maken met cliënten bij wie bemoeienis is opgelegd door justitiële of gemeentelijke autoriteiten.
Onze kennis van effectieve methoden over het werken met deze cliënten is in de afgelopen jaren toegenomen. Daarbij ging het eerst vooral om de vraag Wat Werkt? Intussen zijn daar nieuwe vragen bij gekomen. Wat werkt voor wie? En wat kenmerkt een effectieve professional? Wie Werkt?
Dit boek gaat in op deze vragen. Kennis uit recente onderzoeksresultaten...
morgen verzonden
Ouderschapsgroei en bufferprocessen / Druk 2
2016 || Paperback || Margreth Hoek e.a. || SWP
Wat maakt dat de ene ouder zich bijna vanzelfsprekend lijkt te ontwikkelen tot een goede opvoeder en dat bij een andere ouder het groeiproces stagneert of vastloopt? Als antwoord op deze vraag ontwikkelde Alice van der Pas het buffermodel. Ouderschapsgroei wordt gestut door vier bufferprocessen: een solidaire samenleving, taakverdeling, meta-positie en 'goede ouder'-ervaringen. Ouderschapsgroei en bufferprocessen bundelt klassiekers uit de themareeks van het tijdschrift Ouderschapskennis waar...
morgen verzonden
Handboek Sociotherapie / Druk 5
theorie en praktijk voor hulpverleners in het sociaal-agogisch werkveld
2013 || Paperback || Denise de Weerd e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
"Het is prachtig, het lukt goed, we zijn enthousiast, maar we zouden graag weten wat we doen" (citaat uit: Jongerius, 1963)
Het hierboven genoemde citaat is meer dan vijftig jaar oud maar desondanks nog steeds actueel wat betreft de onduidelijkheid en de onbekendheid die het vakgebied sociotherapie kent. Dit is opvallend en bovendien een gemis, omdat talloze GGZ-medewerkers op HBO-niveau dagelijks sociotherapie beoefenen in het contact met hun cliënten; psychiatrisch verpleegkundigen, groeps...
morgen verzonden
Werken in gedwongen kader / Druk 7
Methodiek voor het forensisch sociaal werk
2024 || Hardcover || Jacqueline Bosker e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
In 2013 verscheen het boek Werken in Gedwongen Kader, dat zes keer werd herdrukt. Deze zevende druk is zodanig ingrijpend herzien dat we kunnen spreken van een nieuw boek.
Het boek biedt een overzicht van kennis en methoden voor hbo professionals die in een gedwongen kader werken met volwassenen die delicten plegen.
Het eerste deel omvat kaderstellende en funderende theorieën. Over de forensisch sociale professionaliteit, het strafprocesrecht, de ontwikkeling en van afbouw van delictgedrag, ...
morgen verzonden
Leefklimaat in de klinische forensische zorg / Druk 1
2021 || Paperback || Peer van der Helm e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
In Nederland worden cliënten en patiënten in de gesloten psychiatrische zorg en TBS, die vaak een bedreiging voor zichzelf en anderen vormen, of ernstige delicten hebben gepleegd, behandeld op leefgroepen, begeleid door hbo-opgeleide sociotherapeuten (groepswerkers). Zij hebben de moeilijke taak om dagelijks een balans te vinden tussen flexibiliteit in therapeutisch handelen, nodig voor herstel en controle, nodig om chaos en agressie op de groep te voorkomen.
Met hun vakkennis en ervaring z...
morgen verzonden
Gespreksvaardig in social work
Speelvelden voor communicatie.
2022 || Paperback || Sonja Ehlers e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
Voor het voeren van gesprekken met cliënten is een goede communicatie van groot belang. Als hulpverlener weet je dat een veilige relatie, gelijkwaardig contact maken vanuit een open belangstellende houding een basisvoorwaarde is. Echter is het ook belangrijk dat het gesprek een structuur heeft, zodat je niet verzandt in het verhaal. Gespreksvaardig in social work en ggz biedt hiervoor een flexibele methode.
De methode is het H-model, met vijf speelvelden om samen met je cliënt op onderzoek ...
morgen verzonden
Werken in verbinding / Druk 4
Praktijkboek Steunend relationeel handelen
2023 || Paperback || Jean Pierre Wilken e.a. || SWP
Werken in Verbinding beschrijft de uitgangspunten van Steunend Relationeel Handelen (SRH) en hoe je ermee kunt werken. SRH is ontwikkeld om professionals in de GGZ, de Maatschappelijke Opvang en de Verslavingszorg handvatten te bieden om cliënten optimaal te ondersteunen bij herstel en kwaliteit van leven.
In deze benadering zijn verschillende inspiratiebronnen geïntegreerd, zoals de presentiebenadering, het krachtgericht werken en de herstelbeweging. Werken met het SRH houdt concreet in: d...
Niet beschikbaar
De-escalatie en dwangreductie / Druk 1
Praktijkboek voor professionals
2023 || Paperback || Petra Schaftenaar e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
Sinds begin deze eeuw worden dwang en vrijheidsbeperking in de zorg als problematisch beschouwd, met de separeer als kop van jut. Maar vele instellingen worstelen inmiddels met de stuwende beweging naar minder dwang en het niet meer willen separeren. Dit boek biedt een diepgaande invulling naar een de-escalerende zorgpraktijk met minder dwang, maar vooral ook minder dwangbeleving.
Als de hang naar minder dwang zich versimpelt tot het al dan niet sluiten van de separeer, leidt dit niet tot ver...
morgen verzonden
Zorg voor onszelf? / Druk 8
eigen kracht van jeugdigen, opvoeders en omgeving, grenzen en mogelijkheden voor beleid en praktijk
2018 || Paperback || Heleen Jumelet || SWP
Aan het begin van deze eeuw lijken de eigen kracht van jeugdigen en ouders en de kracht van hun omgeving zowel uitgangspunt als doel van het jeugdbeleid en de praktijk.Welke theoretische en ide
morgen verzonden
Grote pedagogen in klein bestek / Druk 5
2016 || Paperback || Tom Kroon || SWP
In oude teksten over opvoeding kun je inzichten vinden die naadloos aansluiten bij je eigen ideeën. Soms wekken ze verwondering omdat je je realiseert dat wat nu vanzelfsprekend is ooit gloednieuw was. Maar oude pedagogische inzichten kunnen ook tot nadenken stemmen doordat ze juist haaks staan op alles wat we tegenwoordig vanzelfsprekend vinden. Helaas komen de meeste opvoeders en pedagogische professionals er nauwelijks toe om kennis te nemen van het werk van grote pedagogen. Dat is vooral...