Zoekfilters
Voor de HBO-docent (3)
Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.
morgen verzonden
Motiverend lesgeven. Hoe? Zo!
14 elementen die je als docent moet toepassen
2025 || Paperback || Pepijn Dousi e.a. || Lannoo Campus || met inkijkexemplaar
Gemotiveerde leerlingen verwerken leerstof grondiger, zitten beter in hun vel en hebben een kleinere kans op schooluitval. Leerlingen zijn echter niet altijd gemotiveerd en de redenen hiervoor zijn divers. Het gedrag van docenten tijdens de les blijkt een belangrijke én ontwikkelbare factor te zijn. Dit boek beschrijft hoe je als docent verschillende elementen in de kop, de romp en de staart van je les praktisch en evenwichtig kan inzetten. Met als belangrijkste doel: de kwaliteit van de mot...
morgen verzonden
Dat doe je toch niet alleen?!
Van zelfregulerend leren naar samen (regu)leren
2025 || Paperback || Barend Last e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Was jij vroeger eigenaar van je leerproces? Was jij een autonome, intrinsiek gemotiveerde, doelgerichte, reflectieve, zelfsturende student met volledige regie over je eigen leerproces?
Waarschijnlijk niet. Toch komen we deze aspecten vaak tegen in de visies van opleidingen. De gemene deler: zelfregulerend leren. Maar hoe ‘zelf’ is dat eigenlijk? Onze stelling is simpel: Dat doe je toch niet alleen?! Leren is een sociaal proces. In onderwijs leert en reguleert dus iedereen – van student...
De docent is ook maar een mens
Affectieve vermogens en de menselijke kant van het hoger onderwijs
2025 || Paperback || Pamela den Heijer e.a. || Boom
In een tijd waarin het welzijn van studenten én docenten onder druk staat, is het duidelijk: zonder gevoel en zonder contact kunnen we de huidige uitdagingen in het onderwijs niet aan. In dit boek laten we zien hoe we de uitdagingen in het onderwijs kunnen aangaan door zowel onze rationele als affectieve vermogens te benutten.
We laten zien dat rationele en affectieve vermogens als tegenpolen voortdurend op elkaar inwerken en samenwerken. Veel van wat je doet, ontstaat juist door de dynamiek...