« terug naar alle interviews

Interview Wil Michels

Welke veranderingen in het vakgebied maakten een nieuwe druk noodzakelijk?

Het mediagebruik verandert snel. Social media zijn dominant om doelgroepen te bereiken en AI- tools benut je bij alle werkzaamheden. Verder worden omgevingscommunicatie, stakeholdersmanagement en ook arbeidscommunicatie voor organisaties belangrijker.


Wat zijn de belangrijkste verbeteringen of toevoegingen in deze nieuwe editie ten opzichte van de vorige?

Het veelgebruikte Het Communicatie Model is nu leidend. De twaalf bouwstenen worden uitgebreid behandeld. Naast een algemene inleiding in het vak en aandacht voor corporate, interne en marketingcommunicatie.


Op welke manier heeft uw eigen werkervaring het schrijfproces beïnvloed?

Ik geef zeker 50 workshops per jaar aan communicatieteams in Nederland en Vlaanderen. Hun vragen en noden zijn in het boek verwerkt.

Wat is de wijze waarop de onderwerpen die in uw boek behandeld worden, zijn geselecteerd?

De selectie is de aansluiting op de praktijk meer het is ook een brede verdiepende oriëntatie op het vak.


Informatie veroudert snel, iets wat nu relevant is kan morgen achterhaald zijn. Hoe heeft u ervoor gezorgd dat alle informatie actueel en relevant is voor het vakgebied?

DHet boek is actueel maar gaat echt over de kern van het vak. Dat verandert minder snel, Wil je goed met AI-tools werken dan moet je een brede inzicht en overzicht hebben op het communicatievak. Dat is de paradox. AI-kun je alleen goed toepassen en beoordelen als je een sterk eigen fundament hebt.

Op welke manier kunnen docenten ervoor zorgen dat studenten de theorie op een zo efficiënt mogelijke manier kunnen toepassen?

De theorie meteen koppelen aan praktijkopdrachten en situaties. De stof zelf lezen en in het onderwijs het geleerde toepassen.


Welke belangrijke veranderingen zouden in de toekomst van invloed kunnen zijn op dit vakgebied?

AI zal alles veranderen maar ook datadriven communicatie en video worden dominant.


Wat zijn volgens u de belangrijkste vaardigheden die studenten moeten ontwikkelen in dit vakgebied?

Nieuwgierig en verwonderd zijn, durven te experimenteren en het leren koppelen aan doen. Liefst worden ze zelf eigenaar van hun leerproces.

''Communicatie gaat niet om modellen maar om mensen.''

Wat beschouwt u als de kernboodschap of het belangrijkste leerdoel van dit boek?

Communicatie gaat niet om modellen maar om mensen.