« terug naar alle interviews

Interview Joan Verhoef en Chris Kuiper

Welke veranderingen in het vakgebied maakten een nieuwe druk noodzakelijk?

De titel zegt het al evidence-based practice (EBP) met gezamenlijke besluitvorming. Anno nu is binnen de verpleegkundige en paramedische beroepen evidence-based practice (EBP) bekend. Er zijn veel evidence-based richtlijnen ontwikkeld, die op grote schaal worden toegepast. Gezamenlijk geïnformeerd beslissen is niet meer los te zien van EBP. Toch vraagt het écht afstemmen op de wensen van de cliënt in de praktijk nog heel veel aandacht.
Het begrip ‘huidige’ beste bewijs in de definitie van EBP is de tweede reden voor een vernieuwde uitgave. Elke dag komen er nieuwe onderzoeksartikelen, nieuw bewijs en nieuwe evidence bij. Dat vraagt dat de voorbeelden en de literatuur daarop afgestemd zijn.
De snelle ontwikkeling van Artificial Intelligence (AI) die zowel mogelijkheden als aandachtspunten biedt bij de toepassing van EBP. AI kan gezien worden als een mogelijke oplossing voor een aantal barrières die verpleegkundigen en paramedici ervaren bij de toepassing en implementatie van EBP.


Wat zijn de belangrijkste verbeteringen of toevoegingen in deze nieuwe editie ten opzichte van de vorige?

De grootste verandering zit in de overstap van een boek met een compagionsite naar een digitale leeromgeving met boek. Dat betekent onder andere dat er opdrachten en casussen zijn toegevoegd, links naar actuele video’s en podcasts gegeven zijn. De lezer wordt directer aangesproken en de informatie wordt op meer verschillende manieren aangeboden.

Op welke manier heeft uw eigen werkervaring het schrijfproces beïnvloed?

Als paramedicus, onderzoeker en docent zoek en gebruik je zelf veel informatie, en zie je ook dagelijks het belang om studenten, als de zorgverleners van de toekomst, te leren om gemakkelijk informatie te zoeken en kritisch te kunnen beoordelen en hun handelen te baseren op professionele en betrouwbare informatie. Dat inspireert om steeds weer de taal, vorm en inhoud van deze uitgave aan te passen aan de hedendaagse studenten.

Wat is de wijze waarop de onderwerpen die in uw boek behandeld worden, zijn geselecteerd?

De eerste drie modules vormen de theoretische basis van evidence-based practice. Zonder kennis wat evidence-based practice is, wat de stappen zijn die je moet zetten, en hoe EBP met gezamenlijke besluitvorming te implementeren in het dagelijks handelen kun je niet beginnen. In de overige modules komen verschillende soorten bewijsmateriaal aan bod die je als paramedicus of verpleegkundige kunt gebruiken om je handelen op te baseren: richtlijnen, systematische reviews, kwantitatief en kwalitatief onderzoek, professionele kennis van zorgverleners en ervaringskennis van cliënten en naasten.

Informatie veroudert snel, iets wat nu relevant is kan morgen achterhaald zijn. Hoe heeft u ervoor gezorgd dat alle informatie actueel en relevant is voor het vakgebied?

Dat is de essentie van EBP. Wij hebben zelf recente relevante literatuur gezocht, relevante voorbeelden gebruikt. “Teach what you preach” De diepere gedachte is niet voor te schrijven wat gebruikt moet worden (dan is de inhoud al snel gedateerd), maar mensen te leren te zoeken naar het huidige beschikbare bewijs.

Op welke manier kunnen docenten ervoor zorgen dat studenten de EBPtheorie op een zo efficiënt mogelijke manier kunnen toepassen?

We hopen met het toevoegen van leeruitkomsten, verwerkings- en verdiepingsopdrachten (opdrachten waarin studenten de theorie kunnen toepassen) en een kennistoets per module docenten hierin te ondersteunen.

Welke belangrijke veranderingen zouden in de toekomst van invloed kunnen zijn op dit vakgebied?

De ontwikkelingen van evidence-based keuzehulpen en snelle ontwikkeling van AI lijken van grote invloed te zijn op de zorgpraktijk, het onderwijs en het onderzoek. Ook de aandacht voor passende zorg (hoe lever je duurzaam de beste zorg, rekening houden met arbeidsmarkttekorten en betaalbaarheid van de zorg) zouden wel eens een grote invloed kunnen hebben.

Wat zijn volgens u de belangrijkste vaardigheden die studenten moeten ontwikkelen in dit vakgebied?

Kritisch denken, professioneel redeneren, informatie zoeken, informatie op waarde beoordelen, methodisch en systematisch werken, gezamenlijk beslissen, AI-geletterdheid
"Evidence-based handelen is essentieel voor het bieden van kwalitatief goede en verantwoorde zorg."

Wat beschouwt u als de kernboodschap of het belangrijkste leerdoel van dit boek?

Dat evidence-based handelen, waarbij paramedici en verpleegkundigen hun handelen baseren op betrouwbare informatie en samen met cliënten een geïnformeerde beslissing nemen over de gewenste behandeling, belangrijk is om kwalitatief goede en verantwoorde zorg te bieden.