Dialoog - De beroepsrollen van de logopedist / Druk 2

een theoretisch en praktisch perspectief op de beroepsrollen van de logopedist

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
59,95
Vandaag besteld,
morgen verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 56,95 i
+
Bestel
ISBN: 9789462364103
Uitgever: Boom
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Annemarie Meulenberg-Brouwer Hannelies van der Pol - Top
Druk: 2
Relevante opleidingen: Logopedie
Pagina's: 343
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2014
Voorgeschreven bij o.a.: Hogeschool Utrecht
NUR: Logopedie

De logopedist draagt bij aan het participeren van mensen in het dagelijks leven. Gezien het domein van het beroep betekent dit dat de logopedist zich zal inspannen om cliënten aan het woord te laten komen.

In Dialoog worden verbanden gelegd tussen de beroepsrollen en ontwikkelingen in het vakgebied, waardoor de logopedist van de toekomst beter voorbereid is op de uitoefening van het beroep in de volle breedte. Met dit boek wordt in zeven 'kleine verhalen' het belang van de dialoog en communicatie voor participatie aan het dagelijks leven van cliënten geïllustreerd. En daarmee de legitimiteit van het beroep van logopedist. Vervolgens wordt ingegaan op de principes, ideeën en kaders die de grondslagen vormen van het beroep logopedist. Hoe hangen onderwerpen als mensbeeld en gezondheid, kenmerken van de persoon van de hulpverlener en beroepsparadigma, wetenschap en Internationale Classificatie van Functioneren (ICF) samen?

Dialoog is bedoeld voor studenten van alle logopedieopleidingen, voor docenten en beroepsbeoefenaren, maar zeker ook voor cliënten, verwijzers, zorgverzekeraars en iedere geïnteresseerde lezer. Het boek kan van voor naar achter worden gelezen, maar dat is niet noodzakelijk.

In deze tweede herziene druk zijn de 'verhalen' uit deel I nagenoeg intact gebleven en is meer beroepsjargon ter informatie toegevoegd. In deel II zijn de hoofdstukken over de grondslagen van het beroep en over ethiek grondig herzien. De overige hoofdstukken zijn geactualiseerd en meer toegankelijk gemaakt voor de doelgroep door de relatie tussen de 'verhalen' en de grondslagen sterker te benadrukken. Het slot wordt gevormd door een reflectie op de relatie tussen deel I en II.