Nieuwe business modellen (e-book)

samen werken aan waardecreatie

Voorzijde
Achterzijde
Inhoudsopgave;
Inkijkexemplaar
35,95
Direct beschikbaar
Andere versies
+
Bestel
ISBN: 9789462201187
Uitgever: Academic service
Verschijningsvorm: E-book (download) via Adobe (PDF)
Auteur: Jan Jonker
Druk: 1
Pagina's: 320
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2014
Categorie: Businessmodel
NUR: Management algemeen

Duurzaamheid wordt volwassen. Mensen in de samenleving komen in beweging. Ze vinden dat het anders kan én moet. Zo ontstaan initiatieven rond themas die er toe doen, zoals voedsel, energie en zorg. We noemen dat de opkomst van de WEconomy. Het aantal initiatieven groeit, maar veel komen er niet tot volledige ontwikkeling.

Dat is jammer, want zo verliest de maatschappij kostbare energie van mensen die een transitie naar een andere economie, een andere samenleving, helpen vormgeven.

Samen `werkenderweg de toekomst van onderop vormgeven betekent een geweldige uitdaging. Duurzaamheid groeit niet aan bomen of struiken, maar moet door mensen georganiseerd worden, met elkaar én terzake kundig. Dat is lastig. De WEconomy organiseren vraagt om nieuwe manieren van met elkaar omgaan, vraagt om nieuwe transactiemodellen, om nieuwe business modellen.

In de afgelopen drie jaar is door Jan Jonker (hoogleraar Duurzaamheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen) met verschillende groepen mensen gewerkt aan onderzoek naar nieuwe business modellen (NBMs). De kern van een NBM is om samen waarde te organiseren en opbrengsten te delen. NBMs bieden een manier van organiseren waarin het niet alleen gaat om geld, maar ook om andere waarden. Een business model dat het mogelijk maakt wederzijds waarde te delen.

Samen met ruim dertig co-auteurs zijn deze inzichten uitgewerkt in dit prachtig

vormgegeven leesen doe-het-zelf-boek.

Het resultaat biedt een leidraad om te komen tot een volwaardig alternatief voor conventionele business modellen. Iedereen kan hiermee aan de slag om zelf een NBM op te zetten of aan te scherpen, zodat duurzame initiatieven wél succesvol van de grond komen. Het boek biedt achtergrondinformatie, een scala

aan voorbeelden, tips en checklists.

Samen Werken aan Waardecreatie

Nieuwe