Serafim / druk 1

zijn kunst en vliegwerken

Voorzijde
Achterzijde

Niet beschikbaar

Serafim is het eerste gepubliceerde werk van Peter Erwig. De auteur verhaalt in drie verhalen het ontstaan van een drietal kunstwerken van Serafim, een symbolisch kunstenaar, die het absurde niet schuwt om de realiteit van de huidige wereld aan de kaak te stellen. Die werkelijkheid is echter, goed beschouwd, veel absurder dan het kunstzinnig commentaar dat de hoofdfiguur levert.

Serafim begeeft zich in de kringen van het geld: Wallstreet Ball, het milieu: Weense Luchten en de zwarte markt: Dodenmars. Daar vindt hij de inspiratie die hij nodig heeft om zijn Kunst te realiseren. Niet zonder gevaar overigens, want hij laat een spoor na van vernietigd kapitaal, stank en zelfs enkele lijken. Het boek laat zich lezen als een avonturenroman - hoewel het laatste, langste verhaal een detective op zich is.

"Kunstenaar, is het niet, ik heb daar niet zoveel mee, behalve natuurlijk wanneer hun producten een goede investering vormen. Ik heb wat van die Warhol-troep aangeschaft, staat in de kelder, en het wordt vanzelf ieder jaar meer waard. Ik houd van dat soort handel!" Hij plaatste zich comfortabel tegenover mij, klapte in de handen en keek me

streng aan.

"U daarentegen schijnt geen producten af te werpen? Dat heb ik

goed begrepen?"

Ik knikte.

"Symbolische kunst noemde Pete het - wilt u geen geld verdienen?"

"Jawel," zei ik, haast gretig, "maar mijn producten zijn van een moment,

daarna vervliegen ze weer, worden herinnering. Het is de betekenis die

blijft hangen, niet de substantie. Meestal tenminste."