Aardig vaardig / 2 VMBO / druk 1

Voorzijde
Achterzijde

Niet beschikbaar

Voor deel 2 is uitgegaan van een aantal duidelijke uitgangspunten. Eerst worden de uitgangspunten beschreven, daarna wordt aangegeven hoe die in het boek voor klas 2 zijn verwerkt.

Uitgangspunten:

1. De mentor moet een keuze hebben, geen klas is gelijk, geen leerling is gelijk.

2. Het leerlingenmateriaal moet aansluiten bij wat een leerling bezighoudt.

3. Het leerlingenmateriaal moet inspelen op verschillen tussen leerlingen.

4. De methode moet volledig zijn:

a. leervaardigheden

b. samenwerkingsvaardigheden

c. persoonlijkheidsontwikkeling

d. keuzebegeleiding

5. De mentorenhandleiding moet veel extra materiaal bevatten.

6. De mentorenhandleiding moet de mentor werk uit handen nemen in plaats van werk geven.

7. De methode moet gebruik in de vakles stimuleren.

De uitwerking:

Het werkboek: om aan de eerste drie uitgangspunten tegemoet te komen, heeft ieder hoofdstuk een vaste opbouw gekregen:

pagina 1 en 2:Orientatie

pagina 3 en 4:Onderwerp

pagina 5 en 6:Keuzepagina

pagina 7:Soap!

pagina 8: Terugkijken

pagina 9 en 10: Kiezen op Komst

Inhoudsopgave Aardig Vaardig 2 Vmbo

1. Eens even kijken waar dit boek over gaat

2. Mijn klas en mijn school

3. Ik kan alles

4. Ik weet waar het over gaat

5. Een werkstuk maken

6. Mijn vrienden en wat zij er van vinden

7. Mijn ouders en wat zij er van vinden

8. Mijn lieve lijf

9. Mijn keuze in het Vmbo