Fondsenwerving / druk 2

Voorzijde
Achterzijde
Huidige versie niet beschikbaar:

Fondsenwerving / druk 2

ISBN: 9789074312158
Uitgever: Tekst en Uitleg BV
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Maerten C.G. Verstegen
Druk: 2
Pagina's: 128
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2007
NUR: Economie, recht en bedrijfskunde algemeen

NIEUWE 2E DRUK, VOLLEDIG VERNIEUWD EN GEACTUALISEERDHet Handboek Fondsenwerving leert je op een effectieve manier fondsen te werven en is geschreven door een van de nestors op het gebied van fondsenwerving.Door de terugtredende overheid en minder subsidies is voor non-profits een professionele fondsenwerving van levensbelang. Maar hoe ga je hiermee aan de slag en hoe zorg je dat fondsenwerving rendabel is?Het Handboek Fondsenwerving geeft antwoord op deze vraag en leert u op een effectieve manier fondsen te werven.Eerst leert u wat geefmotieven zijn, waar mensen geld aan uitgeven en wat de trends en ontwikkelingen op het gebied van fondsenwerving zijn.Vervolgens gaat u aan de slag gaan met fondsenwerving. Via een uitgebreid tienstappenplan leert u een professionele fondsenwerving op te zetten en een fondsenwervingsbeleid te ontwikkelen.Als afsluiting vijftig tips die van pas kunnen komen bij uw fondsenwervingsactiviteiten en in de praktijk van onschatbare waarde zijn gebleken.Het Handboek Fondsenwerving is een absolute must wanneer u aan de slag wilt met fondsenwerving.OVER DE AUTEURHet Handboek Fondsenwerving is geschreven door een pionier op het gebied van fondsenwerving. Drs. Maerten Verstegen was arts en oud-directeur van het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis. Hij ontdekte al heel vroeg de mogelijkheden van fondsenwerving. Later heeft Maerten Verstegen het Instituut voor Sponsoring en Fondsenwerving opgezet, de branchevereniging voor de lokaal wervende doelen. Zij jarenlange ervaring heeft hij neergelegd in dit boek.GEHEEL VERNIEUWDE EN GEACTUALISEERDE HERDRUK, MEI 2014Het Handboek Fondsenwerving is geheel vernieuwd en geactualiseerd. Naast een handige nieuwe vormgeving is ook de inhoud volledig vernieuwd.Zo zijn de opgenomen onderzoeken volledig geactualiseerd en zijn er vijftig handige tips toegevoegd. Ook besteed het boek nu uitgebreid aandacht aan de dilemma's van een fondsenwerver en worden nieuwe fondsenwervingsmogelijkheden als crowdfunding nu ook besproken.De omvang van het binnenwerk is hiermee uitgebreid naar 168 pagina's.Kortom: ook wanneer u al een oude editie heeft is het zeer de moeite waard een nieuwe editie aan te schaffen.INHOUDSOPGAVEVoorwoordDeel 1: AchtergrondVerleden, heden en toekomst- Een kort terugblik- Een blik vooruitGeven in Nederland- Belangrijkste bevindingen "Geven in Nederland"- Belangrijkste bestedingsdoeleinden- Overige feiten- Geefmotieven- Geefmotieven particulieren- Geefmotieven bedrijven- De grote gever- Tot slotDe Grenzen- Maatwerk- Kwaliteitsgaranties- Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF)- Vijf verschillende systemenDefinities- Sponsoring- Donaties (giften)- Filantropie- Subsidies- FondsenwervingDeel 2: PraktijkOverwegingen- Positieve effecten fondsenwerving- Waar gaat u voor?- Opzetten projectenplanTien stappenStap 1: Uw organisatie- Goed oriënteren- Beginnen met fondsenwervingStap 2: De vijf W's van fondsenwerving- Waarom gaat u vragen- Wat gaat u vragen- Waarvoor gaat u vragen- Aan wie gaat u vragen- Op welke manier gaat u vragen- En hoe gaat u nu verderStap 3: Zorg voor draagvlak- Betrek uw medewerkers bij de fondsenwerving- Communiceer met uw achterbanStap 4: Concretiseer uw doel- Diverse methodes- Prioriteitenlijst- DeelprojectenStap 5: De aard van uw fondsenwerving- Donateurswerving- Sponsoring- Evenementen- Een grote gift actie- Subsidies en vermogensfondsen- Legaten en erfstellingen- Loterijen- Merchandising- Collectes- Crowdfunding- Serviceclubs, ondernemersverenigingen en andere netwerkenStap 6: Haalbaarheid van uw plannen- Mogelijkheden- De "go-no-go" beslissingStap 7: De organisatie van uw fondsenwerving- De campagnestaf- Het "gezicht" van de campagne- Vrijwilligers- Transparante financiële organisatie- Het comité van aanbeveling- VriendenstichtingStap 8: Operationele uitwerking in een stappenplan- Gedetailleerde uitwerking van het project- Tijdsplan- Communicatieplan- Publiciteitsplan- Sponsorpakketten en sponsorcontracten- Prospectanalyse- Evenementen- Fiscale en juridische aspecten- Vormen van schenkingen- Begrippen rondom schenkingen- Tips schenkingen- CrowdfundingStap 9: De Kick-off en de uitvoering- De kick off: een goed begin is het halve werk- Het vragen- Het opbouwen van een donatiepiramide- Sponsoring- Legaten en erfstellingen- Subsidies en aanvragen bij vermogensfondsen- CrowdfundingStap 10: Danken, evalueren en nazorgDilemma's van een fondsenwerverLiteratuurOver de auteurAdressenNo guts no glory en 50 andere handige tips