Het Managementwetboek / druk 1

Voorzijde
Achterzijde

Niet beschikbaar

ISBN: 9789052618005
Uitgever: Boom

De bewezen principes en ongeschreven, soms ludieke ervaringsregels van management zijn gevangen in talloze managementwetten. Er zijn beroemde wetten, zoals de wet van de remmende voorsprong, maar ook minder bekende, zoals de wet van Bolwijn. Om als manager de excellente organisatie te ontwikkelen en te besturen, is het handig dat u deze managementwetten goed begrijpt, en dat u weet hoe u er uw voordeel mee kunt doen.

Het managementwetboek geeft een overzicht van de tachtig managementwetten

die iedere manager hoort te kennen. Elke managementwet wordt geanalyseerd, waarbij ook de relatie tot andere managementwetten en de kritiek erop aan bod komen. U leest hoe u met de wetten om kunt gaan, zodat ze praktisch toepasbaar worden.

De tachtig wetten zijn ingedeeld in tien managementdisciplines, waaronder:

strategisch management, met onder meer de wet van Gresham, de wet van

Porter en de wet van Calimero;

leiderschap en verandermanagement, met de wet van penny-wise and pound-foolish, de wet van Stephen R. Covey en de wet van effect;

marketing- en salesmanagement, bijvoorbeeld de wet van de varkenscyclus,

de wet van de lerende klantrelaties en de wet van Maister.

U kunt niet onder managementwetten uit, maar u kunt er wel zo goed mogelijk mee omgaan. Ken uw wetten!

Naast de 80 managementwetten in dit boek vindt u er ook nog eens 20 op

www.managementwetboek.nl, geheel volgens de wet van Pareto (de 80/20-regel).

Marcel van Assen is senior managing consultant bij Berenschot, waar hij

verantwoordelijk is voor advisering over Operational Excellence. Daarnaast is

hij docent aan de Technische Universiteit van Eindhoven en de Universiteit van

Tilburg. Eerder schreef hij onder meer Het groot managementmodellenboek.