Markteconomie 2 Markttheorie

Voorzijde
Achterzijde

Niet beschikbaar

ISBN: 9789051897081
Uitgever: Boom
Auteur: H.P. Nederlof

De reeks Markteconomie: economische organisatievormen biedt een vierdelige inleiding op het vakgebied industrial organization.In dit tweede deel, Markttheorie, wordt bekeken hoe de concurrentie op markten kan plaatsvinden, en welke elementen deze concurrentie kunnen belemmeren. De meest gangbare theorieën zijn gebaseerd op het zogenaamde SGR-schema (structuur-gedrag-resultaat), dat hier met het empirisch SGR-onderzoek, uitgebreid wordt besproken. Aan de hand van het schema worden de twee belangrijkste situaties van onvolkomen concurrentie behandeld: het dominante bedrijf en het oligopolie.De studeerbaarheid van de teksten heeft vooropgestaan bij de didactische opzet en de vormgeving. Elk hoofdstuk bevat een introductie, leerdoelen en een zelftoets. In de teksten zijn voorbeelden en studeeropdrachten ter verwerking van de leerstof opgenomen.