Niet beschikbaar
over professionalisering en curriculumvernieuwing
In deze tweede inspiratiebundel zijn onder redactie van Sandra Storm-Spuijbroek
en Daphne Hijzen acht gesprekken met docent-onderzoekers gebundeld over professionalisering en curriculumvernieuwing. Professionalisering en curriculumvernieuwing vormen de belangrijkste redenen waarom lectoraten bijna tien jaar geleden in het hoger beroepsonderwijs zijn ingevoerd. Reden genoeg voor docent-onderzoekers om met elkaar in gesprek te gaan over de manier waarop
het doen van onderzoek hun eigen onderwijs heeft versterkt. In de gesprekken
wordt teruggeblikt op de succesfactoren waarmee docent-onderzoekers hun
eigen en andermans professionalisering hebben bevorderd en hoe daarbij een
curriculumonderdeel is vernieuwd. Er wordt ook vooruitgeblikt: Wat is er straks
allemaal nog meer mogelijk als docent-onderzoekers in kenniscentra toegang
krijgen tot veel meer gelijkgestemde collegas? Welke professionaliseringsmogelijkheden zijn er wanneer ook docenten van andere onderwijsinstituten gaan meedoen?
Docent-onderzoekers zijn benieuwd hoe docent-onderzoekers bij andere instituten
bezig zijn met het actief en gericht ontwikkelen van zichzelf en collegas en hoe het doen van onderzoek zijn weerslag krijgt in het onderwijs. De docent-onderzoekers hebben elkaars verhalen uitgewisseld over iets waar zij met trots op terugkijken, en (her)kennen ook de grote moeite die zij daar doorgaans voor hebben moeten doen om dat te bereiken. Doel van de bundel is om nog meer docenten te inspireren zich in de toekomst aan te sluiten bij een kenniscentrum. Zodat docenten niet alleen inspirerend onderwijs rondom regionale speerpunten ontwikkelen, maar ook zichzelf, hun studenten, hun collegas en het werkveld. Het onderzoeksartikel waarmee deze bundel besluit biedt inzicht in de sleutelfactoren waarmee docent-onderzoekers zijn
gekomen tot professionalisering en curriculumvernieuwing. Het onderzoek biedt
tevens aanknopingspunten waarmee onderwijsmanagers en instituutsdirecties onderzoek en onderwijs steviger met elkaar kunnen verbinden.
In deze bundel staan de verhalen van acht docent-onderzoekers: Ada ter Maten-
Speksnijder, Arie de Wild, Arthur van der Molen, Hannah Frederiks, Hanny Groenewoud, Margriet Clement, Netta van t Leven en Nico van Hal. Verder werkten aan deze bundel mee: Ilse van den Donker, Josephine Lappia, Karen Smits en Willemijn Lofvers. Acht andere verhalen zijn digitaal gepubliceerd.