Professioneel pedagogisch handelen (e-book)

omgaan met probleemgedrag in opvoedsituaties

Voorzijde
26,95
Direct beschikbaar
Andere versies
+
Bestel
ISBN: 9789046962558
Uitgever: Coutinho
Verschijningsvorm: E-book via Bookshelf
Auteur: Gerbert Sipman
Druk: 1
Pagina's: 222
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2014
NUR: Pedagogiek

Veel professionele opvoeders ervaren dat de gedragsproblematiek onder kinderen en jongeren toeneemt. Daarmee omgaan, vraagt veel van hun kwaliteiten. Dit vernieuwende boek biedt hiervoor een aanpak gebaseerd op de ecologische pedagogiek, een stroming die de theorieën rond gedragsproblemen integreert.

In de ecologische pedagogiek wordt (probleem-)gedrag beschouwd in relatie tot de omgeving. Professioneel pedagogisch handelen concretiseert deze relatief nieuwe stroming middels een helder model. De lezer leert te onderzoeken welke protectieve en/of risicofactoren het gedrag op welke wijze beïnvloeden. De vraag is steeds weer wat de professionele opvoeder kan doen om beter tegemoet te komen aan de extra (onderwijs-)behoeften van de kinderen/jongeren. Deze derde editie betreft een geactualiseerde druk naar aanleiding van de nieuwste ontwikkelingen en ervaringen van gebruikers. Het boek legt een sterke relatie tussen theorie en praktijk en bestaat uit vier delen. Eerst komen het kader rond probleemgedrag, de ecologische pedagogiek en traditionele theorieën rond gedrag aan bod. Het vierde deel gaat in op het voorkomen en verhelpen van problemen. Rode draad in elk deel is een casus met praktijkvragen. Het boek bevat veel praktische suggesties. De ondersteunende website biedt extra hulpmiddelen.

Professioneel pedagogisch handelen,/i> richt zich op studenten pabo, lerarenopleidingen, Pedagogiek, SPH en professionals die in een professionele setting omgaan met (groepen) kinderen.

Gerbert Sipman heeft ruime ervaring als leerkracht en intern begeleider in het reguliere onderwijs en het speciaal onderwijs. Hij is als docent pedagogiek en onderzoeker verbonden aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.