Rekenen en wiskunde uitgelegd

Voorzijde
41,50
Leverbaar vanaf 16 februari 2026
Met 5% studentenkorting
voor 39,43 i
+
Bestel
ISBN: 9789046908686
Uitgever: Coutinho
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Peter Ale Martine van Schaik
Druk: 1
Pagina's: 380
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2026
NUR: Didactiek

Het verzorgen van reken-wiskundeonderwijs op de basisschool is moeilijker dan veel leerkrachten zich realiseren. Het doel van dit boek is het leren en verdiepen van de rekenvaardigheid die nodig is om als leerkracht op de basisschool goed onderwijs te geven. Want om dat te kunnen doen is voldoende rekenvaardigheid nodig.

Rekenen en wiskunde uitgelegd volgt de structuur van de kerndoelen basisonderwijs en de Kennisbasis Rekenen-Wiskunde voor de pabo, inclusief de herijking van 2018 (Kennisbasis 2.0). Het boek overstijgt het curriculum van groep 8 (referentieniveau 1S) en gaat door tot niveau 3S. De relatie met didactiek is op verschillende manieren aanwezig in dit boek. Er is aandacht voor de diverse rekenstrategieën van leerlingen, zodat de leerkracht hierop kan inspelen met de verschillende benaderingen van een probleem. Ook worden er tips voor toepassingen in de praktijk gegeven en worden voorbeelden van uitwerkingen van leerlingen gebruikt.

Rekenen en wiskunde uitgelegd is bestemd voor (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs. Voor een specifieke verdieping van de reken-wiskunde didactiek is het boek Rekenen-wiskunde en didactiek uitgebracht.

Op het online platform Boom Academie vind je de theorie uit dit boek, afgewisseld met video’s, opdrachten en toetsen. Dit helpt je om de kennis goed te verwerken en toe te passen. In het voortgangsoverzicht zie je je resultaten. Ga naar boomstudent.nl om jouw toegang te activeren.

Over de auteurs

Peter Ale was lerarenopleider rekenen-wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en de Universitaire Pabo van Amsterdam.

Martine van Schaik was onder meer lerarenopleider rekenen-wiskunde en onderwijsadviseur rekenen-wiskunde aan de Marnix Academie. Momenteel is zij actief betrokken bij het versterken van de basisvaardigheden in het onderwijs.

Eerder publiceerden zij Rekenen-wiskunde en didactiek en Rekenen-wiskunde voor de kinderopvang en het primair onderwijs.Hun auteurschap bij Boom is op persoonlijke titel.