Culturele diversiteit in de klas / Druk 7

Voorzijde
Achterzijde
23,00
Vóór 16:30 uur besteld,
vandaag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 21,85 i
Andere versies
+
Bestel

Nederland kent een grote culturele diversiteit. Wat betekent deze diversiteit en de permanente beweging van de samenleving voor het Nederlandse onderwijs, de scholen en de leraren? Culturele diversiteit in de klas geeft antwoord op de vraag hoe leraren recht kunnen doen aan de culturele verschillen in hun klas.

Deze zevende, herziene uitgave bestaat uit drie delen. Het eerste deel biedt inzicht in de recente migratiegeschiedenis van Nederland en beschrijft demografische ontwikkelingen. Daarnaast worden de problemen en knelpunten besproken die migratie en culturele diversiteit met zich mee kunnen brengen en die in het maatschappelijke debat aan de orde komen. In deel twee staan inzichten uit de sociologie en de sociale psychologie centraal, die betrekking hebben op het handelen van leraren. In een intermezzo wordt het huidige debat over de multiculturele samenleving besproken en uitgelegd hoe dat debat de afgelopen twintig jaar van karakter is veranderd. Deel drie draait volledig om de docent. Het behandelt de verschillende rollen die de docent vervult en beschrijft praktische situaties en manieren om hiermee te oefenen. Alle hoofdstukken bevatten vragen en opdrachten.

Dit boek is geschreven voor studenten aan pabo’s en lerarenopleidingen en voor leraren in het primair en voortgezet onderwijs.

Dit boek verscheen in 1995 als Intercultureel onderwijs in de praktijk. Nederland is in twintig jaar enorm veranderd. Dat heeft zoveel weerslag gehad op de inhoud dat de vorige, zesde druk is voorzien van een nieuwe titel. Voor deze zevende druk zijn onder andere demografische en andere statistische gegevens over de Nederlandse samenleving geactualiseerd. Verder hebben politieke en maatschappelijke ontwikkelingen tot wijzigingen en toevoegingen geleid. De aan de werkelijkheid ontleende praktijksituaties, vragen en opdrachten zijn deels geactualiseerd.

Hans van der Heijde studeerde politicologie en werkte als docent aan de lerarenopleiding van nhl Stenden Hogeschool. Luuk Kampman, antropoloog en tot 2021 lerarenopleider bij dezelfde hogeschool, werkte mee aan de zesde druk. Klaas Bruin (†2020) schreef mee aan eerdere drukken. Saskia Oosterhoff studeerde algemene sociale wetenschappen en onderwijswetenschappen en is docent maatschappijleer bij NHL Stenden Hogeschool. Zij herzag voor deze zevende druk de vragen en opdrachten.