Onderzoek doen / Druk 2 (e-book)

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
Huidige versie niet beschikbaar:

Onderzoek doen / Druk 2 (e-book)

Andere versies
ISBN: 9789043031141
Uitgever: Pearson Benelux B.V.
Verschijningsvorm: E-book via Bookshelf
Auteur: Frank Plooij
Druk: 2
Pagina's: 277
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2011
NUR: Economie, recht en bedrijfskunde HOGER ONDERWIJS

Onderzoek doen is een beknopte, duidelijke en overzichtelijke handleiding onderzoeksvaardigheden voor studenten die beginnen met onderzoek. Naast de basisbeginselen van het doen van onderzoek leren studenten de opzet en waarde te beoordelen van andere onderzoeken.

Het boek kent drie centrale themas: onderzoeksvaardigheden, statistiek en rapportage. Deze themas worden in afzonderlijke delen behandeld, waarbij een doorlopende casus de samenhang tussen de onderwerpen inzichtelijk maakt. De auteur gebruikt toegankelijke voorbeelden waardoor een koppeling gemaakt wordt tussen theorie en praktijk. Aan de hand van opdrachten worden kennis, inzichten en vaardigheden getoetst.

In Onderzoek doen worden verder de volgende onderwerpen behandeld:

Het werken met exploratieve technieken

Het ontwerpen van onderzoek

Het verzamelen van onderzoeksgegevens en het maken van een datamatrix

Het werken met veelgebruikte statistische methoden uit MS Excel en SPSS

Het werken met verzamelingen, tabellen, grafieken en samenhang

Het presenteren van onderzoeksresultaten

In deze tweede editie zijn nieuwe cases toegevoegd evenals kaders waarin criteria staan voor het maken van een vragenlijst en het bepalen van een doelgroep. Ook is de beschrijving van het kwalitatief onderzoek uitgebreid.

Dit boek is geschikt voor iedereen die te maken heeft met onderzoek, ongeacht studierichting of beroepspraktijk. Door de opzet van het boek met vragen, opdrachten en mogelijkheden tot reflectie, is het ook geschikt voor zelfstudie.

Frank Plooij werkte na zijn studie bedrijfseconomie en organisatiepsychologie als organisatieadviseur. Sinds 2003 doceert hij vakken als methoden & technieken en organisatiekunde. Daarnaast is hij werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van trainingen en businessconsulting.

Inleiding

Deel 1

1 Onderzoek

2 Ontwerp

3 Gegevens verzamelen

4 Data-analyse

Deel 2

5 Verzamelingen en functies

6 Tabellen en grafieken

7 Frequentieverdeling

8 Centrale tendentie en spreiding

9 Verbanden, correlatie en regressie

Deel 3

10 Onderzoek doen met SPSS en MS Excel

11 Rapportage en presentatie

Triatloncasus

Begrippenlijst

Geraadpleegde literatuur en websites

Index