Niet beschikbaar
Het Brugboek Marketing voor facilitaire dienstverleners is primair bedoeld voor studenten aan de Hogere FM-opleiding, facility managers binnen bedrijven en instellingen en managers van commerciƫle aanbieders van facilitaire diensten.
De grote meerderheid van facilitaire organisaties staat nu voor de uitdaging zich te ontwikkelen van leverancier van producten en diensten voor anonieme afnemers, naar een leverancier van
klantspecifieke producten en diensten. Dat betekent vooral een ommezwaai in denken waarbij het aangaan en bouwen van klantrelaties centraal staat. In Marketing voor facilitaire dienstverleners worden de verschillende facetten van marketing die hierbij komen kijken op een praktische manier uiteen gezet.
Na een introductie van facility management en de achtergronden van marketing worden de onderwerpen positiebepaling, conceptbepaling en de besturing van de klantrelatie behandeld. In het eerste gedeelte staan de interne en externe analyse als input voor het te voeren marketingbeleid centraal. Conceptbepaling gaat in op het bepalen van de product-marktcombinaties en de dienstverleningsformule alsook pricing en personeelsinzet. Bij het onderwerp besturing tot slot wordt uitvoering gegeven aan het tot stand brengen van de klantrelatie. Hierbij is een scheiding aangebracht tussen business to consumer (B2C), business to business (B2B) en branding. Immers, wie gezien wil worden, moet zich onderscheiden.