Een nieuwe koers

effectieve aansturing van kinderen met ADHD in het (basis- en voortgezet) onderwijs

Voorzijde
Achterzijde

Niet beschikbaar

ISBN: 9789026522451
Uitgever: Pearson Benelux B.V.
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Mirjam Hinfelaar Esther ten Brink
Druk: 1
Pagina's: 144
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2012
NUR: Onderwijs en opvoeding

Een leerling met adhd in de klas voelt voor een leerkracht soms als rechtuit willen varen terwijl er een wervelwind om je heen waait. Dan is een nieuwe koers varen die bestand is tegen wervelwinden een regelrechte uitkomst.

Een nieuwe koers is niet zozeer een leesboek maar een doe-boek waarmee leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs uitgedaagd worden om de puntjes op de i te zetten in hun aansturing van kinderen met adhd. Het is de beschrijving van een training die is ontwikkeld door twee psychologen binnen de jeugdzorg. De training richt zich op de aanpak van een specifieke leerling met adhd, hanteert een systeemtherapeutisch perspectief en is gebaseerd op gedragstherapeutische principes. Nieuw is dat de koers een breed draagvlak krijgt door nauw samen te werken met ouders en collega's en hun aandeel in de aansturing expliciet te maken. Een ander vernieuwend aspect aan de training is dat het ontwikkelen van een professionele houding van de leerkracht zich als een rode draad door de training vlecht. De leerkracht hoeft geen therapeut te worden, maar kan met zijn houding wel een belangrijke bijdrage leveren aan de behandeling van kinderen met adhd.

Uit een eerste effectonderzoek bleek dat leerkrachten zichzelf als competenter ervaren na het volgen van de training en in staat waren de werkhouding van leerlingen met adhd positief te beïnvloeden. Dat geeft hoop op minder schooluitval in de toekomst. Na het doorlopen van deze training voelt u zich als een kapitein die, hoe woelig de baren ook zijn, de juiste koers weet uit te zetten, met zijn beste stuurlui samenwerkt en zijn passagiers aan boord weet te houden.